ایجاد گروه «پیشرانان پیشرفت ایران» نشان‌دهنده امنیت سرمایه‌گذاری در کشور
ایجاد گروه «پیشرانان پیشرفت ایران» نشان‌دهنده امنیت سرمایه‌گذاری در کشور

  رئیس جمهور در آیین آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور با تاکید بر وظیفه تسهیل گری و حمایتی دولت از فعالیت‌های اقتصادی گفت: پیام گروه «پیشرانان پیشرفت ایران» به برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی، امنیت سرمایه‌گذاری و ضمانت سود است. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در آیین آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی […]

 

رئیس جمهور در آیین آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور با تاکید بر وظیفه تسهیل گری و حمایتی دولت از فعالیت‌های اقتصادی گفت: پیام گروه «پیشرانان پیشرفت ایران» به برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی، امنیت سرمایه‌گذاری و ضمانت سود است.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در آیین آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور نیز ضمن تقدیر از فعالان اقتصادی، دستیابی به رشد ۸ درصدی را منوط به افزایش بهره‌وری، تولید و اشتغال عنوان کرد و با اشاره به هم‌افزایی و هماهنگی ایجاد شده در گروه «پیشرانان پیشرفت ایران»، آن را یک تجربه موفق در راستای انجام کارهای بزرگ توصیف کرد و پیام آن را پویایی، امید، ایستادگی، اعتماد به نفس عنوان کرد که به سرمایه‌گذاران خارجی، امنیت سرمایه‌گذاری و ضمانت سود را نشان می‌دهد و موجب همراهی آن‌ها می‌شود.
رئیس جمهور همچنین اساس اقتصاد اسلامی را تولید و کار اعلام کرد و با تاکید بر ایجاد فضای مناسب کسب و کار برای فعالان اقتصادی و تسهیل‌گری و حمایت را از وظایف دولت خواند و تهیه نقشه پیشرفت صنعت را یک امر ضروری دانست.

 

 

ترکیب سهامداران؛ ویژگی مهم «گروه پیشرانان پیشرفت ایران»

 

 

در بخش دیگر این مراسم، دکتر سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی برای اجرای ۴۸ طرح بزرگ صنعتی کشور، ترکیب سهامداران را یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد در اجرای این طرح‌ها عنوان کرد و گفت: پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی در کشور وجود داشت که با توجه به توان مالی و فنی مناسب این سهامداران، ان‌شاالله شاهد انجام ‌طرح‌ها در بازه زمانی تعیین شده خواهیم بود.
دکتر فاطمی امین؛ در ادامه به اجرای عملیاتی معدن «جانجا» در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و با تاکید بر واگذاری بخشی از سهام این پروژه به مردم منطقه، توجه به کل زنجیره و رعایت توازن در سرمایه‌گذاری را یکی از مزایای این طرح عنوان کرد و سرمایه‌گذاری جدید در حوزه صنعت و معدن را شرط مهم برای حفظ و ارتقاء رشد تولید در این حوزه دانست.
گفتنی است مراسم امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های مربوط به اجرای ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور توسط مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذار و مجری با حضور رئیس جمهور، وزرای صمت، نفت و اقتصاد، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و مدیران عامل «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» برگزار شد.
شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» مسئولیت سرمایه‌گذاری در این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی در ۱۳ استان کشور و با سرمایه‌گذاری معادل ۱۴ میلیارد دلار را بر عهده دارند.

 

مردمی کردن اقتصاد کشور با ایجاد شرکت‌های سهامی عام پروژه

 

 

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به ضرورت هدایت سرمایه‌های خرد به حوزه تولید و همچنین یادآوری ماهیت شرکت‌های سهامی عام پروژه، ایجاد شرکت‌های سهامی عام پروژه را راهی مناسب برای مردمی کردن اقتصاد کشور دانست.
دکتر امیرحسین نادری در آیین آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور، ضمن گرامی‌داشت ایام دهه فجر، در توضیح فعالیت شرکت «ومعادن» گفت: فعالیت شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در راستای سرمایه‌گذاری با استفاده از منابع و ثروت‌های موجود در کشور و هدایت این سرمایه‌ها به حوزه‌های دارای ظرفیت است.
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از آغاز عملیات اجرایی طرح‌های متعدد در منطقه کشور خبر داد و تصریح کرد: منابع و ذخایر بسیار غنی آهن و پلی‌متال که در غرب کشور وجود دارد و شرکت «ومعادن» موفق شده است سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه فولاد در این منطقه و در استان‌های کردستان، همدان و آذربایجان غربی داشته باشد.
دکتر نادری در ادامه ضمن قدردانی از حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای این طرح‌ها گفت: با توجه به حمایت‌های وزارت صمت و نیز همراهی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و سرمایه‌گذاری خوبی که در این منطقه تعریف کردیه‌ایم پیش‌بینی می‌کنیم تا ۲.۵ سال آینده شاهد دستاوردهای خوبی در حوزه تولید و همینطور اشتغالزایی در این منطقه باشیم.
وی در ادامه صحبت‌های خود به برنامه‌های شرکت «ومعادن» در منطقه شرق کشور پرداخت و با یادآوری تشکیل بزرگترین کنسرسیوم تاریخ معدنی کشور گفت: این کنسرسیوم با توان مالی و فنی قوی که دارد به دنبال فعال کردن معادن بزرگ و به‌ویژه طلا و مس در شرق کشور است و امیدواریم با توجه به سرمایه‌گذاری که در این منطقه انجام می‌شود ان‌شاءالله مشکلات اقتصادی این منطقه خاتمه یابد.
فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه عناصر نادر خاکی از دیگر مواردی بود که مدیر عامل «ومعادن» در سخنرانی خود به آن اشاره کرد و با توضیح اینکه این عناصر در آینده صنعت نقش اساسی و استراتژیک دارند، افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه عناصر نادر خاکی به‌خصوص در حوزه لیتیوم، نیکل و کبالت به عنوان فلزات استراتژیک و نیاز آینده صنعت ضروری است و این مهم در برنامه‌های شرکت «ومعادن» تعریف شده است؛ و با توجه به توانایی دانشمندان، جوانان نخبه و ظرفیت علمی کشور در آینده‌ای نزدیک خبرهای خوبی را در حوزه فرآوری این عناصر اعلام خواهیم کرد.
دکتر نادری همچنین از سرمایه‌گذاری و ساخت یک اسکله در منطقه جنوب کشور و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی توسط «ومعادن» خبر داد و افزود: با توجه به اینکه سهم عمده نقل و انتقال مواد معدنی به مربوط حمل و نقل ریلی است برنامه ریزی برای احداث سه هزار کیلومتر خط راه‌آهن جدید به شبکه ریلی کشور در دستور کار گرفت و با اجرای این طرح سرعت حمل ریلی بازرگانی کشور را از چهار کیلومتر به ۹ کیلومتر ارتقا پیدا می‌کند که اقدام مهمی در راستای توسعه صنعتی کشور است.
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در پایان صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه ایجاد شرکت‌های سهامی عام پروژه مسیری مناسب برای مردمی کردن اقتصاد کشور است، به تجربه موفق تاسیس شرکت تجلی اشاره کرد و اذعان داشت: با توجه به ظرفیت قانونی که این شرکت‌ها دارند می‌توانند با جذب سرمایه‌ها و ثروت‌های خرد و کلان و هدایت آن‌ها به سمت فرصت‌های اقتصادی که دولت ایجاد می‌کند، می‌توان فعالیت‌های اقتصادی مهمی را در کشور اجرا کرد و علاوه بر هدایت نقدینگی به سمت تولید، مردم را نیز از منافع آن منتفع کرد.
گفتنی است مراسم امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های مربوط به اجرای ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور توسط مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذار و مجری با حضور رئیس جمهور، وزرای صمت، نفت و اقتصاد، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و مدیران عامل «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» برگزار شد.
شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» مسئولیت سرمایه‌گذاری در این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی در ۱۳ استان کشور و با سرمایه‌گذاری معادل ۱۴ میلیارد دلار را بر عهده دارند.