انجام موفقیت‌آمیز پیچیده‌ترین پروژه‌های تعمیراتی در پتروشیمی پارس با وجود تحریم‌ها
انجام موفقیت‌آمیز پیچیده‌ترین پروژه‌های تعمیراتی در پتروشیمی پارس با وجود تحریم‌ها

در آستانه روز ملی پتروشیمی اعلام می‌کنم، ایران به دانش فنی طراحی و ساخت واحدهای اتیل بنزن دست یافته و قادر است طراحی و احداث این واحدها را به‌طورکامل انجام دهد

اقتصاد و بیمه – مهندس «مسعود حسنی» با اشاره به از سرگیری تولید تجاری روزانه یک‌هزار و ۷۸۰ تن «استایرن منومر» پارس، ضمن قبول مسئولیت توقف تولید چهارماهه از مصرف‌کنندگان و صنایع پائین‌دستی «عذرخواهی» کرد و گفت: در آستانه روز ملی پتروشیمی اعلام می‌کنم، ایران به دانش فنی طراحی و ساخت واحدهای اتیل بنزن دست یافته و قادر است طراحی و احداث این واحدها را به‌طورکامل انجام دهد.

مدیرعامل پتروشیمی «پارس» با بیان اینکه اگر چه حاشیه سود تولید این محصول حدود سه درصد و بسیار ناچیز بوده اما با توجه به نیاز صنایع داخلی و تغییرات انجام گرفته پیش بینی می شود تا پایان ۱۴۰۲ امکان تولید حداکثری استایرن منومر فراهم باشد.

وی همچنین از جهاد و تلاش شبانه‌روزی مدیران، کارکنان و کارگران پتروشیمی پارس برای انجام یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های تعمیراتی از بدو تأسیس شرکت تشکر کرد و گفت: دست یکایک کارکنان و مدیران را بابت اجرای موفق و بدون حادثه این پروژه به گرمی می‌فشارم.

اشاره مهندس «مسعود حسنی» مدیر عامل پتروشیمی پارس به انجام یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های تعمیراتی ناظر به تحریم های ظالمانه ای بوده است که شوربختانه انجام تعمیرات اساسی این پتروشیمی را با وقفه مواجه نمود. تحریم‌های ظالمانه موجب شده بود که روغن خاص مصرفی این واحد به کشور وارد نشود و به دلیل آنکه هیچ واحدی در داخل کشور نیز نتوانسته بود این روغن را تولید و در اختیار پتروشیمی پارس قرار دهد، خط تولید به ناچار با وقفه روبرو شد. اما نکته مهم آن است که کارشناسان و متخصصان پتروشیمی پارس از پا ننشسته و دست روی دست نگذاشتند و یکی از سخت ترین تعمیرات اساسی را با موفقیت پشت سر گذاشتند. بر این اساس، توقف تولید استایرن مونومر در پتروشیمی پارس در حالی اتفاق افتاد که پیچیده ترین پروژه تعمیرات اساسی در پتروشیمی پارس از بدو تاسیس این شرکت تاکنون صورت پذیرفته است که در نوع خود بی سابقه بوده است. کارشناسان معتقدند؛ اورهال انجام شده در پتروشیمی پارس ضرورتی غیر قابل انکار بوده و با این اقدام خطوط تولیدی محصولات پتروشیمی پارس با کیفیت و با امنیت بالایی به کار خود ادامه خواهد داد.

به بیان دیگر مدیریت با تجربه و خوشنام پتروشیمی پارس با قبول مسئولیت توقف موقتی تولید استایرن مونومر در این شرکت، ریسک‌های مخاطره‌آمیز بعدی تولید را به جان خرید و هم‌اکنون تولید در این شرکت برای مدتی نامحدود با کیفیتی بالاتر و پرثبات عرضه خواهد گردید.

موفقیت‌های بی‌بدیل شرکت پتروشیمی پارس در حالی است که این شرکت رکوردهای بی‌نظیری را در تولید و سودآوری در سال‌های اخیر تاکنون کسب کرده و همواره پیام‌آور خبرهای خوش و امیدوارکننده برای سهام‌داران خویش بوده است.

علاوه بر آن، رتبه نخست شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید در IMI۱۰۰، رتبه ۲۸ میزان درآمد فروش در میان ۱۰۰ شرکت برتر کشور و رتبه برتر آزمون و آزمایش‌های بین‌المللی مهارت تخصصی استایرن مونومر برای ۶ سال از رتبه‌های شاخص پتروشیمی پارس در سال‌های اخیر بوده است.

گفتنی است؛ شرکت پتروشیمی پارس با ظرفیت ۵٫۴ میلیون تن در سال،‌ در اسفندماه ۱۳۷۷ تاسیس شد. اين شركت در منطقه ويژه اقتصادی انرژی پارس كه در شمال خليج فارس در بندر عسلويه است، قرار دارد. اين منطقه در حد‌فاصل ۲۷۰ كيلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و ۵۷۰ كيلومتری غرب بندرعباس است. خوراک اصلی شرکت پتروشیمی پارس، گاز غنی شده است که از پالایشگاه‌های فاز ۱ و ۲ و ۳ مجتمع گاز پارس جنوبی و با دو خط لوله تامین می‌شود. شرکت علاوه بر گاز غنی از اتیلن و بنزن به‌عنوان خوراک استفاده می‌کند که به ترتیب از پتروشیمی‌های آریاساسول و نوری تامین می‌شود.