البرز دارو در تداوم مسير صعودي و رو به رشد
البرز دارو در تداوم مسير صعودي و رو به رشد

مجمع عمومی عادی فوق العاده صاحبان سهام شرکت البرز دارو (سهامی‌عام) مورخ ۱۳/۱۰/۱۴۰۱ در محل دانشگاه تهران- ساختمان جديد دانشکده دارو سازي- سالن رازي برگزار گردید

اقتصاد و بیمه – مجمع عمومی عادی فوق العاده صاحبان سهام شرکت البرز دارو (سهامی‌عام) مورخ ۱۳/۱۰/۱۴۰۱ در محل دانشگاه تهران- ساختمان جديد دانشکده دارو سازي- سالن رازي برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور اکثریت سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای دکترفرشید مرادی بود، که جنابان دکتر سیدمهدی ناصری و دکتر سید مهدی رضوی در مقام نظار اول و دوم و آقای سيد جلال موسوي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.
در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل محترم و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.
دکتر کهزادی سکاندار رزومه دار مجموعه در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه وترکیب سهامداران شرکت البرز دارو خاطرنشان کرد که البرز دارو با بیش از ۴۵ سال سابقه و بیش از ۵۴۰ نفر پرسنل و تولیدکننده ۱۹۳ قلم دارو در مقام یکی از بزرگترین صادرکننده گان دارویی کشور حائز رتبه یک در بین تولیدکننده گان داروهای قلبی و عروقی و دارای بزرگترین و مجهزترین انبار طبقاتی در ایران می باشد.
مدیر خوشنام صنعت دارویی کشورمان در ادامه تصریح کرد که البرز دارو در کسوت اولین تولیدکننده سرنگ آماده تزریق انوکساپارین سدیم با برند انوکسان در ایران و اولین دارنده گواهینامه GMP خط تولید فرآورده های تزریقی و سرنگ های آماده تزریق در کشور می باشد که برای استمرار روند رو به توسعه و تعالی خود نیازمند یک افزایش سرمایه جدید بود تا بتواند با تامین تجهیزات مورد نیاز، روند صعودی خود را در ارزش آفرینی ، سودآوری و توسعه فعالیت های خود تداوم ببخشد.
دکتر الیاس کهزادی در ادامه با تاکید بر این نکته که با تمهیدات اندیشیده شده طی سال های گذشته تمام خطوط تولیدی شرکت بازسازی و نوسازی مجدد شده است افزود: تمام فضاهای تولیدی دارای آخرین استانداردهای GMT بوده و بدین ترتیب مجموعه قابلیت افزایش ظرفیت تولید را دارا می باشد و این مهم نویدبخش آن است که تا دو دهه آینده شرایط مطلوب برای تولید داروهای با کیفیت در شرکت قدیمی و خوشنام البرزدارو میسر می باشد. به گفته وی برای تداوم این روند رو به رشد و موفقیت آمیز شرکت می طلبد بصورت روتین و مستمر همین نهضت نوسازی و جایگزینی ماشین آلات جدید ادامه یابد.
شایان ذکر است در پایان با تصویب اکثریت سهامداران سرمایه شرکت از مبلغ ۰۰۰/۵۸۰/۴ میلیاردی به مبلغ ۰۰۰/۵۸۰/۶ میلیارد به مقدار ۶۷/۴۳ درصد افزایش یافت.
گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه
به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت البرز دارو (سهامي عام)
در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷
۱- گزارش توجیهی مورخ ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۱ هیات مدیره شرکت البرز دارو (سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۰۰۰/۵۸۰/۴ میلیون ریال به مبلغ ۰۰۰/۵۸۰/۶ ميليون ريال ، مشتمل بر اطلاعات مالی فرضی که پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی»رسیدگی به اطلاعات مالی آتی» مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئولیت گزارش توجیهی مذبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت است.
۲- گزارش مزبور در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته تهیه شده است. این گزارش توجیهی براساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدف هایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.
۳- براساس رسیدگی به شواهد پشتوانه مفروضات و با فرض تحقق رویدادهای پیش بینی شده در گزارش توجیهی مذکور، با در نظر داشتن عوامل ریسک در گزارش توجیهی پیوست، این موسسه به مواردی برخورد نکرده است که متقاعد شود مفروضات مزبور مبنایی معقول برای تهیه گزارش توجیهی فراهم نمی کند. به علاوه به نظر این موسسه، گزارش توجیهی یاد شده ، براساس مفروضات مزبور به گونه ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.
۴- حتی اگر رویدادهای پیش بینی شده طبق مفروضات ذهنی توصیف شده در بالا رخ دهد، نتایج واقعی احتمالا متفاوت از پیش بینی ها خواهد بود، زیرا رویدادهای پیش بینی شده اغلب به گونه ای مورد انتظار رخ نمی دهد و تفاوتهای حاصل می تواند با اهمیت باشد.
هدف از انجام افزایش سرمایه
با توجه به روند رو به رشد شرکت طی سال‌های گذشته و مانده سود انباشته همچنین برای جلوگیری از کسری نقدینگی که می‌تواند منجر خروج وجه نقد و به عدم اجرای کامل طرح‌های توسعه‌ای شرکت شود.
تامین مالی مربوط به خرید و جایگزینی ماشین آلات، تاسیسات صنعتی و لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی و اجرایی قسمتی از هزینه ساخت سایت پودر تزریقی (سفالوسپورین ها) بر اساس استاندارد‌های GMP، به منظور تاییدیه GMP معاونت غذا و دارو می‌باشد. طی ساله‌ای اخیر سرمایه گذاری قابل توجهی در خطوط تولید شرکت صورت گرفته است، همچنین در سایت‌های تولیدی، علی رغم توسعه و تجهیز ساختمان و تاسیسات منطبق با اصول GMP، تعدادی از ماشین آلات مستقر در سایت‌های جدید از خطوط تولید قدیم منتقل گردیده است. فرسودگی و قدیمی بودن این ماشین آلات منجر به توقفات فنی در تولید و نهایتا کاهش توان و ظرفیت تولید می گردد.
با توجه به اینکه توسعه عملیات تولیدی و بازرگانی و همچنین حضور و بقا در عرصه اینگونه فعالیت ها، مستلزم تقویت بنیه مالی و اعتباری شرکت بوده و از طرفی اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها با محدودیت همراه می‌باشد و نظر به اینکه سرمایه بالا در هر شرکت یکی از ظرفیت‌های قابل اتکا و کار آمد بوده و به عنوان چراغ سبز حضور در رقابت‌های تجاری به شمار می‌رود؛ لذا تکمیل توسعه، و تجهیز سایت‌های تولیدی با خرید و جایگزینی ماشین آلات جدید و با تکنولوِژی روز دنیا و با رشد و توسعه شرکت و افزایش میزان تولید و فروش و برای ادامه فعالیت در بین رقبا شرکت ملزم به توسعه و بروز رسانی تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی بوده و از طرفی با توجه به فرسوده بودن تاسیسات صنعتی و سیستم‌های سرمایشی و تهویه مطبوع و راه اندازی خطوط جدید در راستای GMP محیط تولید هر بیشتر و بهتر در تولید دارو بمنظور حفظ توان فعلی تولید، رفع گلوگاه‌ها و در راستای تجهیز و نو سازی خطوط تولید‌ی فوق با توجه به الزام رعایت GMP سازمان غذا و دارو این افزایش سرمایه در دستور کار مدیریت قرار دارد.
مبلغ افزایش سرمایة پیشنهادی و محل تأمین آن
با توجه به برنامه ارائه شده، شرکت البرز دارو (سهامی عام) در نظر دارد سرمايه خود را از مبلغ ۰۰۰/۵۸۰/۴ میلیون ريال به مبلغ ۰۰۰/۵۸۰/۶ میلیون ريال، از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به شرح زیر افزایش دهد.
۰۰۰/۰۰۰/۲ میلیون ریال (معادل ۶/۴۳ درصد) از محل سود انباشته.