افزایش ۱۲۳ درصدی سود خالص نفت پاسارگاد در سایه مدیریتی کاردان
افزایش ۱۲۳ درصدی سود خالص نفت پاسارگاد در سایه مدیریتی کاردان
مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت نفت پاسارگاد(سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۶  در محل سعادت آباد ، بلوار دريا،خيابان سردار دريا شمالي ، کوچه ساحل دوم ، پلاک 37 برگزار گردید.

 

اقتصادوبیمه ؛

مهندس مسعود اسفندیار مدیر عامل و نایب رییس هیات مدیره نفت پاسارگاد با تبیین اینکه درآمد عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر هفت هزار و ۹۸۵ میلیارد تومان شد که در مقایسه با رقم سال ۱۳۹۹ (چهار هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان) به میزان حدود ۶۳ درصد رشد داشته است افزود:  در سال مالی مورد گزارش با همت کارکنان و یک کار جهادی توانستیم بخش اعظمی از برنامه های مدون و مدیریتی مدنظر خود را عملیاتی کنیم و به نتایج درخشانی منجمله تولید به میزان بیش از یک میلیون تن و سود عملیاتی ۴۹۰/۹۰۰/۴  میلیاردی دست یازیم و همچنین حائز رتبه ۱۰۲ در بین ۵۰۰ شرکت برتر کشور به انتخاب سازمان مدیریت صنعتی درآییم.

به گفته این مدیر با دیسیپلین و کاربلد در راستای استمرار روند صعودی شرکت در ۳ سال اخیر توانستیم سود خالص نفت پاسارگاد را در سال مالی ۱۴۰۰ به بالغ بر ۶۵۷ میلیارد تومان ارتقاء دهیم که این رقم در مقایسه با مدت مشابه خود در سال ۱۳۹۹ که ۲۹۴ میلیارد تومان  بود، ۱۲۳ درصد رشد داشته است.

اهتمام و بهره وری و بالابردن راندمان کاری در کنار توجه به مقوله دانش بنیان ها و کسب حداکثری رضایتمندی مشتریان از دیگر توفیقات و دستاوردهایی بوده است که شرکت با مدیریت محقق و پرسنل متعهد و متخصص آن توانسته است به آن دست یازد.

 

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت نفت پاسارگاد(سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۶  در محل سعادت آباد ، بلوار دريا،خيابان سردار دريا شمالي ، کوچه ساحل دوم ، پلاک ۳۷ برگزار گردید.

 

در این مجمع که با حضور ۹۰/۷۱ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای حسن شاه ولدي بود، که جنابان عليرضا بني اسدي و مرتضي عباسي شاهمرادي در مقام نظار اول و دوم و آقای مسعود اسفنديار به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

 

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹  و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۲/۲۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

همچنین سازمان حسابرسي  به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و  سازمان حسابرسي به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب گردید.

 

مهندس مسعود اسفندیار، مدیر عامل و نائب رییس هیات مدیره در ابتدای گزارش خود با تبریک اعیاد قربان و غدیر و سالگرد تاسیس این شرکت پیرامون تاریخچه مجموعه خاطرنشان کرد که نفت پاسارگاد در سال ۱۳۸۲ با هدف مدیریت و بهره برداری از ۶ واحد قیرسازی پالایشگاه های تهران، شازند اراک، آبادان، تبریز، شیراز و بندرعباس تاسیس شد.

 

به گفته این مدیر موفق، ترکیب و درصد سهامداران نفت پاسارگاد در سال مالی مورد گزارش به ترتیب متعلق به شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۵۰ درصد سهام، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی با ۳۰٫۱ درصد، اوراق تبعی واگذار شده توسط شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی با ۱۰٫۲ درصد  سهام و ۹٫۷ درصد دیگر هم متعلق به سایر سهامداران است.

 

مدیر عامل نفت پاسارگاد در ادامه با ارائه گزارش عملکرد مالی شرکت در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: درآمد عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر هفت هزار و ۹۸۵ میلیارد تومان گردید که در مقایسه با رقم سال ۱۳۹۹ (چهار هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان) به میزان حدود ۶۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

 

به گفته وی همچنین سود خالص نفت پاسارگاد در سال مالی ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۵۷ میلیارد تومان شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ که ۲۹۴ میلیارد تومان بود، ۱۲۳ درصد رشد داشته است.

 

مدیر عامل و نایب رییس هیات مدیره نفت پاسارگاد ، سختی تامین وکیوم باتوم به دلیل میزان رقابت شدید و ورود برخی پالایشگاه‌ها به حوزه تولید قیر و افزایش قمیت آن را از مشکلات عمده صنعت قیرسازی کشور برشمرد و افزود: البته راهکارهایی برای تامین وی بی در سال جاری و سال‌های آتی در نفت پاسارگاد پیش بینی شده تا حداکثر تولید را داشته باشیم.

 

این مدیر با دیسیپلین در خصوص استراتژی صادراتی شرکت افزود: با مذاکراتی که داشته ایم به دنبال تثبیت در بازارهای هدف و ورود به بازارهای جدید از جمله آفریقا هستیم تا نفت پاسارگاد قدرتمندتر از قبل ظاهر شود.

 

مهندس اسفندیار با تبیین اینکه همچنین به دنبال تحویل قیر به صورت بشکه و فله در مقصد هستیم تا با حذف واسطه‌ها، سودآوری شرکت تضمین شود در مورد پروژه‌های توسعه ای شرکت نیز اضافه کرد: احداث مخازن توسعه انبارش کارخانه آبادان، احداث ترمینال مرکزی تولید و بسته بندی قیر در شهرک صنعتی بندرعباس، نوسازی و ارتقای سیستم‌های کنترل و ابزار دقیق کارخانه تهران از جمله پروژه‌های توسعه‌ای نفت پاسارگاد است.

 

به گفته وی همچنین ساخت یک اسکله اختصاصی در بندر امام خمینی(ره) در مرحله مطالعات اولیه قرار دارد.

مدیرعامل مدبر نفت پاسارگاد، در بخش دیگری از گزارش مبسوط خود اظهار داشت که پیرو اقدامات صورت گرفته در سال گذشته در خصوص اخذ تاییدیه بخشی از مطالبات شرکت نفت پاسارگاد از محل همکاری با وزارت راه و شهرسازی در ماه‌های انتهایی سال و در آخرین روزهای نهایی شدن بودجه سال ۱۴۰۱ و بر اساس جلسات مستمر با وزارت راه وشهرسازی و دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی موضوع مجوز تسویه مطالبات سنواتی در متن قانون بودجه عملیاتی شد. وی افزود: این تسویه از محل بودجه ۱۴۰۱ قطعاً صورت خواهد پذیرفت و در تلاش هستیم تا این تسویه حداکثر تا دو ماه آینده نهایی شود.

 

مدیرعامل نفت پاسارگاد در ادامه به برنامه‌های شرکت در بخش فروش داخلی نیز اشاره کرد و گفت: تعامل و رایزنی با سازمان‌های متولی عمران کشور در بندهای مندرج در قانون بودجه و فروش غیر تهاتری ، تدوین برنامه جامع بازاریابی با رویکرد تقویت دفاتر فروش و بهره‌گیری از ظرفیت و توانایی نیروهای متخصص موجود در سازمان و رایزنی با بورس کالا جهت تنوع بخشی به شیوه های فروش و عرضه آن در بورس کالا بخشی از برنامه‌های شرکت در حوزه فروش داخلی است.

 

مهندس اسفندیار همچنین خاطرنشان کرد که: در بخش فروش صادراتی شرکت در نظر دارد با ایجاد ساز و کار لازم جهت رقابتی شدن قیمت های ارزی محصول شرکت نفت پاسارگاد ، توسعه زیرساخت‌های پایانه‌های صادراتی از جمله افزایش ظرفیت مخازن و پهلوگیری کشتی ، تنوع بخشی به سبد محصولات تولیدی و پاسخگویی به نیازهای مشتریان و تقاضای بازارهای هدف، بخش فروش صادراتی را تقویت کند.

مدیرعامل نفت پاسارگاد در ادامه با اعلام این مهم که قصد داریم سهم خودمان را از بازار وکیوم باتوم‌های تهاتری افزایش دهیم و برنامه افزایش سرمایه نیز در سال جدید تعریف شده که به محض اتمام مطالعات اقتصادی پروژه‌ها، برنامه افزایش سرمایه را مورد بررسی قرار می‌دهیم افزود: ما به عنوان یک قیر ساز بزرگ اعتراض خودمان را در خصوص واردات و تولید قیرهای بی کیفیت اعلام کرده ایم اما تصمیم گیرنده مراجع بالادستی هستند.

 

وی با اعلام به اینکه نفت پاسارگاد ۵۱ درصد از سهم بازار داخلی را در دست دارد افزود: توزیع جغرافیایی مناسب و استراتژیک واحدهای قیرسازی نفت پاسارگاد، امکان صدور محصولات شرکت پاسارگاد را به صورت دریایی و زمینی فراهم ساخته است اضافه کرد: نفت پاسارگاد با دو پایانه صادراتی در بندر عباس و بندر امام خمینی و قابلیت ذخیره سازی ۱۶۰ هزار تن قیر، ۲۱ درصد سهم صادراتی قیر کشور را در دست دارد.

 

مهندس اسفندیار با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی تولید نفت پاسارگاد ۳٫۷ میلیون تن در سال می باشد ادامه داد: هم اکنون ظرفیت عملی ۱ میلیون و ۱۳۸ هزار تن است و در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۲۷۴۴ تن بود.

وی با  اشاره به اینکه  از این میزان تولید قیر در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۲۵۷٫۲۱۸ تن به ارزش دو هزار و ۱۱ میلیارد تومان در داخل به فروش رسید، افزود:  ۷۴۱٫۳۸۶ تن قیر به ارزش پنج هزار و ۹۷۴ میلیارد تومان نیز صادر شد.

مدیر طراز اول کشورمان که بخوبی با صنعت واقتصاد داخلی و خارجی آشنا و رمز و رموز کار اقتصادی را می شناسد با انتقاد از اعطای مجوزهای بی ضابطه وزارت صمت در خصوص واحدهای زیرپله ای قیر که تعهد تامین «وی بی» برای آنها را به همراه دارد به گونه ای که «وی آر» عراق را با درصدی «وی بی» مخلوط کرده و به نام قیر ایران صادر می کنند تصریح کرد که این امر باعث بی اعتباری قیر ایران می شود.

مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره نفت پاسارگاد همچنین سختی تامین وکیوم باتوم به دلیل میزان رقابت شدید و ورود پالایشگاههای تبریز و شیراز به حوزه تولید قیر و افزایش قمیت آن را از مشکلات عمده صنعت قیرسازی کشور برشمرد و ادامه داد که این امر منجر به کاهش قدرت تولید و صادرات شده است. به گفته وی البته راهکارهایی برای تامین وی بی در سال جاری و سالهای آتی در نفت پاسارگاد طراحی شده است تا حداکثر تولید را داشته باشیم.

مهندس اسفندیار در خصوص استراتژی صادراتی شرکت نیز گفت: با مذاکراتی که داشته ایم به دنبال تثبیت در بازارهای هدف و تسخیر بازارهای جدید از جمله آفریقا و اروپا، هستیم تا نفت پاسارگاد قدرتمندتر از قبل شود و مصمم به دنبال تحویل قیر به صورت فله و در مقصد هستیم تا با حذف واسطه ها، سودآوری شرکت تضمین شود.

مدیر عامل و نایب رییس هیات مدیره نفت پاسارگاد با تاکید بر پیگیری مطالبات این شرکت افزود: مانده مطالبات شرکت از وزارت راه و شهرسازی مربوط به قیر تهاتری از سال ۹۷ به مبلغ ۱۵۷ میلیارد تومان می باشد که با ارزش امروز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان شده است که در قالب تحویل وی بی به ما انجام خواهد شد و سود حاصله از آن در بین سهامداران تقسیم خواهد شد.

مهندس اسفندیار در بخش پایانی صحبتهای خود و پیرامون پروژه های توسعه ای شرکت نیز اظهار داشت: احداث مخازن توسعه انبار کارخانه آبادان، احداث ترمینال مرکزی تولید و بسته بندی قیر در شهرک صنعتی بندرعباس، نوسازی و ارتقا سیستم‌های کنترل و ابزار دقیق کارخانه تهران از جمله پروژه های توسعه ای نفت پاسارگاد است. وی همچنین ابراز داشت که ساخت یک اسکله اختصاصی در بندر امام خمینی در مرحله مطالعات اولیه و اقتصادی قرار دارد.

رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، پاسخگویی صادقانه و دقیق مدیران ارشد مجموعه به تمام سوالات سهامداران ، تاکید مدیریت عامل مبنی بر بازبینی قراردادهایی که در آن صرفه و صلاح شرکت رعایت نگردیده است، تبیین اینکه بیش از ۱۶۸ قرارداد و توافق نامه جهت توسعه فعالیت ها و سودآوری و ارزش آفرینی از امور مالی تا منابع انسانی از کنترل کیفیت تا حقوقی از تحقیق و توسعه تا فنی- مهندسی و … در کارخانه های شیراز، آبادان و اراک منعقد گردیده است، تایید حسابهای شفاف و کلین معاون مالی پاکدست و مجرب مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، تشریح اهم اقدامات انجام شده درخصوص بررسی چرخه فروش ها- درآمدها و دریافت ها، اهتمام جدی مدیریت ارشد به شفافیت و کنترل های داخلی، ارائه توضیحات لازم جهت چگونگی هزینه ها و نگهداری و کنترل اموال و دارائی ها، حرمت نهی شایسته ناخدای شرکت و جمله مدیران ارشد به اصحاب رسانه ، تعامل ستودنی جناب محمدحسین مهرزاد مدیریت فرهیخته و آقای تخاوری رئیس محترم روابط عمومی شرکت با اهالی قلم و خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بودکه حیفمان آمد به رشته تحریر در نیاید.

 

پیام هیات مدیره

 

حمد و سپاس خداوند یکتا را، که با الطاف بیکرانش در سال ۱۴۰۰ این توفیق را به ما اعطا نمود تا با تکیه بر عزم راسخ کلیه کارکنان متخصص و متعهد و اعتماد شما سهامداران محترم ، بتوانیم در عرصه تولید و کار علیرغم وجود تنگناهای شدید مالی و تحریم های بین المللی اقتصادی خدمتگزار شما عزیزان و جامعه باشیم.

 

ضمن تشکر و سپاس از کلیه عزیزانی که هیات مدیره را در انجام مسئولیت های خویش یاری نمودند، مفتخریم که امروز این توفیق را داشته باشیم تا گزارش ارزیابی عملکرد شرکت در سال گذشته را تقدیم سهامداران عزیز نمائیم. شرکت نفت پاسارگاد ضمن ارتقاء جایگاه خود در صنعت موفق به کسب دستاوردهای جدیدی شده است، که به اختصار به شرح ذیل می باشد:

 

–        سود خالص به میزان ۱۸۵/۵۶۶/۶ میلیون ریال

 

–        تولید به میزان ۷۴۴/۰۰۲/۱ تن

 

–        برداشت داخلی به میزان ۲۱۸/۲۵۷ تن

 

–        برداشت صادراتی به میزان ۳۸۶/۷۴۱ تن

 

–         کسب رتبه ۱۰۲ در میان ۵۰۰ شرکت برتر کشور

 

در آخر هیات مدیره شرکت معتقد است تمامی افتخارات و موفقیت های کسب شده در سایه حمایت های بی دریغ شما سهامداران محترم حاصل شده است. تعامل مطلوب و بیان انتقادات سازنده شما سهامداران محترم مطمیناً چراغ راه موفقیت هر چه بیشتر ما در آینده خواهد بود. امید است به یاری خداوند متعال با تداوم این حمایت و رهنمودها، شرکت نفت پاسارگاد بتواند در سال ۱۴۰۰ نیز به کلیه اهداف مورد نظر در تولید، فروش و سود نائل گردد.