هنر مدیریت کاردان و کاربلد در حصول افتخار ملی
هنر مدیریت کاردان و کاربلد در حصول افتخار ملی
مجتمع جهان فولاد سیرجان؛ بی بدیل در عملکرد و تکمیل کننده زنجیره با یک افزایش سرمایه بیش از ۶۲ درصدی از محل از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته به دنبال توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر است .

مجمع عمومی عادی فوق العاده صاحبان سهام شرکت مجتمع جهان فولاد سيرجان (سهامی‌عام) مورخ ۱۷/۰۱/۱۴۰۱ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش- سالن تلاش برگزار گردید

دکتر علی عباسلو، بنیانگذار و مدیرعامل توانمند مجموعه با تشریح اینکه ما در دهه گذشته اولین کارخانه احیا مستقیم  در سیرجان، اولین کارخانه شمش فولادی در سیرجان و بزرگ‌ترین کارخانه تولید میلگرد را در جنوب شرق کشور احداث کرده‌ایم افزود: علاوه بر احداث این سه کارخانه یک کارخانه بریکت سازی، یک کارخانه تولید اکسیژن و یک پست برق هم برای تامین برق در دهه نود شمسی به بهره برداری رسانده ایم. این مدیر خوشفکر و برنامه محور اظهار داشت : شکستن مداوم رکوردهای تولید ، فروش صادرات و وسودآوری در سایه تمهیدات و سیاستهای خلاقانه مدیریتی و تلاش ستودنی کلیه ارکان مجموعه حاصل شده است و در ادامه مسیر رو به رشد و روند صعودی عملکردی خود در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ توانسته ایم به مبلغ ۷۱۴/۲۲۱/۴۹ میلیون درآمد ومبلغ ۷۹۸/۷۹۰/۱۱ میلیون سود خالص عملیات در حال تداوم دست یازیم که حاکی از کاهش بهای تمام شده ، افزایش سود ناخالص و سود عملیاتی نسبت به مدت مشابه سال قبل می باشد.

شرکت جهان فولاد سیرجان توانست در اوج تحریم ها و نبود کارشناسان خارجی که به دلیل تحریم و علیرغم داشتن تعهدات در هیچ پروژه ای در ایران عزیزمان حضور پیدا نمیکردند و حاضر به هیج گونه همکاری در زمینه راه اندازی کارخانه ذوب و شمش فولادی نبودند تنها با خود باوری و تلاش مجاهدگونه با کمک توان و تخصص متخصصان داخلی و قافله سالاری مردی پولادین و صاحبنام در صنعت به نام دکتر علی عباسلو به مرحله بهره برداری رسید و در اندک زمان به ظرفیت افزون بر ۹۰ درصدی را برای یک ملت ارمغان آورد. شاید تقدیر ویژه از دکتر عباسلو به عنوان مدیر سال کشور در سال ۲۰۲۰ برای به سرانجام رساندن پروژه ذوب در این کارخانه را کمترین پاداشی بتوان نام برد که به این مرد بزرگ اعطا شد هرچند مشارالیه نشان داده به دنبال  آبادانی و اعتلای سرزمینش است تا کسب عنوان و لوح تقدیر…                                                                                   

توامان با افزایش سرمایه آخرین شرکت بدون شک اجرای طرح‌های توسعه‌ای جهان فولاد سیرجان علاوه بر افزایش تولید منجر به اشتغالزایی در منطقه هم خواهد شد که باید آن را دستاوردی ملی دانست و شاهکاری از مدیرانی که فرای هر فراز و فرودی در فضای اقتصادی  آنچه برایشان هدف است رسیدن به اوج است

در این مجمع که با حضور ۱۱/۷۹ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای عطاالله معروفخاني بود، که جنابان عبدالله شير محمد پور گرجاني و محمود زيد آبادي نژاد در مقام نظار اول و دوم و آقای علي عباسلو به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

علی عباسلو که از مدیران سابق شرکت ملی صنایع مس ایران و همچنین نائب رئیس اتاق بازرگانی کرمان و بنیانگذار صنعت فولاد سیرجان می باشد و  در مقام سکاندار مجموعه ای که اولین تولید کننده آهن اسفنجی و اولین تولید کننده شمش فولادی در شهرستان سیرجان است ضمن اشاره به این مطلب که با این افزایش سرمایه ۰۰۰/۰۰۰/۲۵ میلیونی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته مصمم هستیم که طرح های احداث احیای مستقیم شماره ۲ مجتمع را با تولید ۰۰۰/۰۵۰/۱ تن آهن اسفنجی در سال و احداث مگامدول احیای مستقیم با ظرفیت تولید ۰۰۰/۷۶۰/۱ تن اتم اهن اسفنجی در سال را زودتر به بهره برداری برسانیم اضافه کرد: شرکت جهان فولاد سیرجان با داشتن پتانسیل های بالا از نظر تخصص، تجربه، شرایط مناسب منطقه ای و دارا بودن ذخایر عظیم سنگ آهن، در آینده به عنوان یکی از قطب های اصلی تولید فولاد در ایران و خاورمیانه قرار خواهد گرفت.

این مدیر برنامه محور و بازارشناس صنعت کشورمان در ادامه با تبیین اینکه امروز این شرکت با حمایت سهامداران خود به دهه دوم فعالیت هایش وارد شده است و امیدوار هستم این حمایت ادامه دار باشد تا طرح‌های توسعه‌ای را که آغاز کرده ایم و آینده شرکت را رقم می‌زند، در زمان تعیین شده به بهره برداری برسانیم خاطر نشان کرد : عمده فعالیت‌های خود را بر اجرای طرح‌های توسعه متمرکز کرده ایم تا حداکثر در ۴ سال آینده به بهره برداری برسد. به گفته وی البته تمام تلاش بر آن است تا در نیمه دوم دو سال آتی شاهد ۴ برابر شدن ظرفیت تولید آهن اسفنجی باشیم و در ادامه نیز ظرفیت فولاد را از یک میلیون تن به سه میلیون تن افزایش دهیم .

دکتر علی عباسلو تصریح کرد: طرح تکمیل واحد تولید آهن اسفنجی با دارای مزیت های نسبی از جمله مجاورت با بزرگترین مجتمع تولید گندله در خاورمیانه، فراهم بودن زیرساخت های مورد نیاز برای اجرای پروژه از قبیل آب، برق و گاز، جاده و مجاورت با خط راه آهن سراسری ایران و دسترسی به نیروی متخصص به دلیل اجرای طرح در مجموعه معدنی و صنعتی گل گهر یک سرمایه گذاری بسیار مناسب است. به گفته وی محصول تولیدی این واحد در کوتاه مدت قابل عرضه به خریداران داخلی بوده و در دراز مدت در واحد ذوب و ریخته گری که در آینده نزدیک احداث خواهد شد، مصرف می گردد. شایان ذکر است محل اجرای طرح در مجتمع جهان فولاد سیرجان و در مجاورت مدول شماره ۱ قرار دارد و براساس ارزیابی های کارشناسانه دقیق قبلا محل مناسب برای اجرای طرح از جنبه ای مختلف از جمله تامین مواد اولیه مورد نیاز، دسترسی به خطوط مواصلاتی کشور، وجود زیرساخت های مورد نیاز، وجود نیروی انسانی لازم و بازارهای مصرف مناسب و همچنین اثرات احداث و یا توسعه طرح بر محیط زیست منطقه، مورد بررسی قرار گرفته و سپس با جمع بندی همه جانبه، امکان اجرای طرح انتخاب گردیده است.

در حاشیه مجمع نیز امیر جهان بخشیان، معاون مالی و اقتصادی پاکدست شرکت، اعلام کرد که از این افزایش سرمایه ۰۰۰/۰۰۰/۲۵ میلیاردی ، مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۵ میلیارد معادل ۵/۳۷ درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و مبلغ ۰۰۰/۰۰۰۰/۱۰ میلیارد و معادل ۲۵ درصد از محل سود انباشته تامین خواهد شد. به گفته مرد شماره یک مالی شرکت دوره بازگشت سرمایه ۳۷ ماه و نرخ بازده داخلی طرح بالغ بر ۹۵/۴ درصد پیش بینی شده است. همچنین براساس صورت جریان وجوه نقد آتی تنزیل شده و با لحاظ نرخ تنزیل بالغ بر ۲۵ درصدی ، خالص ارزش فعلی طرح بالغ بر “۷۴۰/۱۲۷/۱۵ میلیون ریال” تعیین می گردد.

دکتر محمد عباسلو، معاون تولید و بهره برداری شرکت، نیز این افزایش سرمایه را باعث افزایش ظرفیت تولید چشمگیر محصولات شرکت عنوان کرد و افزود: براساس صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ، فروش صادرات محصولات واحد فولاد سازی برابر با ۵۵ درصدی فروش پیش بینی شده است که معاف از مالیات می باشد و ما مصمم هستیم که پس از افزایش تولید نیز برنامه های خود را برای فروش خارجی و صادراتی به کشورهای هدف خارجی استمرار بخشیم چرا که معتقدیم پس از تامین نیاز داخلی،بهره بردن از فرصت های فروش صادراتی باعث خواهد شد که سود خوبی را برای سهامداران و ذینفعان خود به ارمغان بیاوریم.

محمد شهبا، معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت، نیز خاطر نشان کرد: همانطور که مدیرعامل اعلام داشت در صدد هستیم علاوه بر افزایش تولید و ارتقاء کیفیت پس از تولید آهن اسفنجی به سمت تولید فولاد آلیاژی حرکت کنیم چرا که هدف مدیران ارشد مجموعه این است که در سیرجان محصول نهایی ما باید به ورق تبدیل شود.

حامد حسینی، معاون بازرگانی شرکت، نیز پیشتر در مصاحبه ای اعلام کرده بود که با قدرت و دقت در حال پیشبرد برنامه های کوتاه مدت – میان مدت و بلندمدت تدوین ، تبیین و ترسیم شده هستیم تا در فروش و بازاریابی همواره روند رو به رشد خود را ادامه دهیم.

بدین ترتیب هدف شرکت از انجام افزایش سرمایه تامین مخارج سرمایه مورد نیازجهت اجرای طرح های توسعه ای شامل طرح تکمیل فاز ۲ احیای مستقیم با ظرفیت تولید یک میلیون و ۵ هزار تن آهن اسفنجی در سال و طرح احداث مگامدول احیای مستقیم با ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال جهت استفاده از گندله تولیدی در مجتمع گل گهر است.

مدیرعامل موفق مجموعه نیز در حاشیه این مجمع و در کنار سهامداران با تاکید بر اینکه این افزایش سرمایه در پیشبرد طرح های توسعه ای و پیشرفت مجموعه نقش بسیار مهم خواهد داشت افزود: چنانچه افزایش سرمایه انجام نشود، شرکت ناگزیر است به منظور اجرای طرح تکمیل فاز ۲ احیای مستقیم با ظرفیت تولید یک میلیون و ۵۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۱ معادل افزایش سرمایه پیشنهادی برای این کار، تسهیلات مالی با نرخ ۲۲ درصد دریافت کند.

دکتر علی عباسلو اضافه کرد: همچنین ارتقای کیفی محصولات نیز در برنامه‌ها قرار گرفته است چرا که فولادی که امروز تولید می‌شود فولادی معمولی است، اما در تولیدات آینده به سمت تولید فولاد آلیاژی می‌رویم و قرار است ۵۰۰ هزار تن فولاد آلیاژی تولید شود. بنا به تاکید این مدیر برجسته ، در حال حاضر محصول نهایی ما میلگرد است که به دنبال تولید ورق هستیم تا ارزش افزوده بیشتری به همراه داشته باشد.

در نهایت افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال به ۶۵ میلیارد ریال را مصوب کرد.

رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، استقبال خیلی خوب از سوی سهامداران و تشویق های آنها در حین و بعد گزارش مدیرعامل ، پاسخگویی دقیق و شفاف به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت بر خط، حرمت نهی مدیران ارشد به اصحاب رسانه و اهالی قلم، برگزاری جلسه در نهایت نظم، پخش یک تله فیلم جامع از توانمندی و دستاوردهای شرکت، نهایت همکاری کلیه ارکان شرکت منجمله حاج آقا میری مدیر فرهیخته روابط عمومی مجموعه با خبرنگاران برای پوشش خبری مجمع و تقدیر ویژه رئیس مجمع از شخصیت بی همتای دکتر عباسلو به عنوان یکی از مدیران طراز اول صنعت کشورمان که بخوبی نقاط قوت و ضعف صنعت و بازار را می شناسد از نکات خواندنی این مجمع بود که حیفمان آمد به اسب قلم سپرده نشود.

گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه

به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت مجتمع جهان فولاد سیرجان (سهامي عام)

در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷

۱-    گزارش توجیهی مورخ ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ هیات مدیره شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان (سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۴۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۶۵/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ريال ، مشتمل بر اطلاعات مالی پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی”رسیدگی به اطلاعات مالی آتی” مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئولیت گزارش مذبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت است.

۲-    گزارش مزبور در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت به مبلغ ۲۵ میلیون ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته، تهیه شده است. این گزارش توجیهی براساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدف هایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.

۳-    افزایش سرمایه شرکت به منظور اصلاح ساختار مالی، جلوگیری از خروج وجه نقد به منظور تامین سرمایه در گردش جهت تامین بخشی از مخارج سرمایه ای اجرای طرح های توسعه ای (طرح احداث احیای مستقیمشماره ۲ با ظرفیت تولید ۱/۰۵۰/۰۰۰ تن آهن اسفنجی در سال و طرح احداث مگامدول احیای مستقیم با ظرفیت تولید ۱/۷۶۰/۰۰۰تن آهن اسفنجی در سال )، می باشد . در این رابطه تاثیر متغیرهای اقتصادی بر مفروضات ارائه شده (شامل منابع مالی برآوردی مورد نیاز و همچنین تولید و فورش پیش بینی شده براساس نرخ های برآوردی) توجیه پذیر بودن اجرای عملیات و کسب بازده اقتصادی مورد انتظار، قابل توجه می باشد.

هدف از انجام افزایش سرمایه

هدف شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان (سهامی عام)، از افزایش سرمایه موضوع این بیانیۀ ثبت، به شرح زیر میباشد:

تأمین بخشی از مخارج سرمایه ای موردِ نیاز جهت اجرای طرح های توسعه ای مشتمل بر:

–         طرحِ احداثِ احیای مستقیم شماره ۲ با ظرفیتِ تولید ۱/۰۵۰/۰۰۰تن آهن اسفنجی در سال،

–         طرحِ احداثِ مگامدول احیای مستقیم با ظرفیتِ تولید ۱/۷۶۰/۰۰۰ تن آهن اسفنجی در سال.