به گفته دکتر فرید فولادی مدیر دانشمند مجموعه، همکاران سیستم ضمن بررسی روندهای جهانی و برخورداری از توان مناسب مالی برای سرمایه گذاری و همچنین انعطاف‌پذیری در فرایندهای داخلی شرکت، در نظر دارد از محل این افزایش سرمایه، به تقویت و توسعه خدمات خود در زمینه‌ی رایانش ابری اقدام کند. که اهم سرمایه‌گذاری در این […]

به گفته دکتر فرید فولادی مدیر دانشمند مجموعه، همکاران سیستم ضمن بررسی روندهای جهانی و برخورداری از توان مناسب مالی برای سرمایه گذاری و همچنین انعطاف‌پذیری در فرایندهای داخلی شرکت، در نظر دارد از محل این افزایش سرمایه، به تقویت و توسعه خدمات خود در زمینه‌ی رایانش ابری اقدام کند. که اهم سرمایه‌گذاری در این بخش از طریق خرید تجهیزات، توسعه دیتاسنتر در شرکت ابرآمد و خرید ساختمان خواهد بود.

طبق اعلام این مدیر مدبر، پیرو مجوز کسب شده، سرمایه شرکت از مبلغ ۱٫۲۶۰ میلیار ریال به مبلغ ۳٫۸۱۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت تا شرکت بتواند مبلغ ۲٫۵۵۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته خود برداشت کرده و در سه مرحله در بازار رایانش ابری سرمایه گذاری کند.

مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت همکاران سیستم (سهامی عام) مورخ ۱۸/۱۱/۱۳۹۹ در محل دفتر شرکت ساختمان همکاران سيستم  تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۶۹/۷۳ درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی، اعضای هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار شد، ریاست مجمع برعهده آقای مهدي انصاريان بود که جنابان حسين شهبازي رز و علي وزيري  درمقام نظار اول و دوم و آقای حميدرضا رنجبري به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.

در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل محترم و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.

دکتر فرید فولادی مدیرعامل فرهیخته و کاردان شرکت همکاران سیستم در ابتدای گزارش خود پیرامون الزام این افزایش سرمایه تصریح کرد:«در حال حاضر اصلی‌ترین استراتژی همکاران سیستم، گسترش خدمات در زمینه‌ی رایانش ابری است و نرخ نفوذ این تکنولوژی که در حال حاضر بخش عمده‌ای از خدمات شرکت‌های بزرگ جهانی را شامل می‌شود، به سرعت در حال افزایش است و پاندمی نیز در این روند بی‌تاثیر نبوده است.

بنا به اعلام سکاندار مدل درآمدزایی این خدمات به شکل حق اشتراکی است و با سرمایه‌گذاری اولیه‌ای که انجام می‌شود، برای شرکت همکاران سیستم درآمد پایداری ایجاد خواهد شد که حاشیه سود آن در طول زمان افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت همکاران سیستم همچنین اظهار داشت که این طرح افزایش سرمایه بازده ۴۸ درصدی را برای شرکت ایجاد خواهد کرد و با تمهیدات اندیشیده شده در شرکت از سال آینده در حوزه کلان داده و هوش مصنوعی حرکت وسیع‌تری آغاز خواهد کرد.

در ادامه مجمع سرکار خانم الهه غریبی مدیر مالی پاکدست و با دیسیپلین همکاران سیستم، در مورد آثار مالی این طرح اعلام داشت: «علاوه بر توسعه ارائه‌ی خدمات بر بستر ابر که یک خط درآمدی محکم و پایدار را برای سودآوری شرکت ایجاد می‌کند، مساله مهم بعدی توسعه شبکه نمایندگان فروش است که به واسطه آن امکان فروش محصولات به شکل گسترده‌تری فراهم خواهد شد. وی افزود: طرح افزایش سرمایه بازده ۴۸ درصدی را برای شرکت ایجاد خواهد کرد.
در بخش پایانی هیئت‌مدیره همکاران سیستم پاسخ‌گوی پرسش‌های سهامداران بودند. رویکرد ورود به بخش‌های کلان داده و هوش مصنوعی و همچنین همکاری با شرکت‌های استارتاپی برای تکمیل بخشی از نیازهای IT، از جمله موضوعاتی بود که در این بخش مطرح شد.

گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه

به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت همکاران سیستم (سهامي عام)

در اجراي مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحيه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷

  • گزارش توجیهی مورخ ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۹ هیات مدیره شرکت همکاران سیستم (سهامي عام)-(“شرکت”) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۰۰۰/۲۶۰/۱ میلیون ریال به مبلغ ۰۰۰/۸۱۰/۳ ميليون ريال که مشتمل بر اطلاعات فرضی پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی “رسیدگی  به اطلاعات مالی آتی” مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئوليت گزارش توجیهی مزبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت است.
  • گزارش مزبور در اجراي تبصره ۲ ماده ۱۶۱اصلاحيه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته تهیه شده است. این گزارش براساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه، به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدفهایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.
  • براساس رسيدگي به شواهد پشتوانه مفروضات و با فرض تحقق مفروضات مندرج درگزارش توجیهی افزایش سرمایه پیوست، این موسسه به مواردی برخورد نکرده است كه متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنايي معقول براي تهيه گزارش توجيهي فراهم نمي كند. به علاوه، به نظر اين موسسه، گزارش توجیهی یاد شده، براساس مفروضات به گونه ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.
  • نظر سهامداران را به این موضوع جلب می نماید که حتي اگر رويدادهاي پيش بيني شده طبق مفروضات ذهني توصيف شده در بالا رخ دهد، نتايج واقعي احتمالا متفاوت از پيش بيني ها خواهد بود. زيرا رويدادهاي پيش بيني شده اغلب به گونه اي مورد انتظار رخ نمي دهد وتفاوت هاي حاصل مي تواند با اهميت باشد.

هدف از انجام افزایش سرمایه

در طی چندین سال گذشته نقش کلیدی که فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها ایفا نمایند، مشخص و قطعی شده است. در این میان رشد صنعت نرم افزار در جهان بسیار سریع و به نوعی کم سابقه بوده به صورتی که نقشی انکارپذیر در اقتصاد بسیاری از کشورهای پیشرفته داشته است. از طرفی شیوع بیماری کرونا در چندماه گذشته نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات را در کل جهان پر رنگ تر و شفاف تر نیز کرده است و سازمان هایی که به فناوری های نوین افزاری مجهز بودند توانستند از این بستر به خوبی استفاده کرده و در این شرایط خاص نیز به کسب و کار خود ادامه دهند.

در حال حاضر حرکت جهانی در صنعت نرم افزار به سمت تکنولوژی رایانش ابری با رشد قابل توجهی در حال شکل گیری و توسعه می باشد. از مهم ترین شرکت هایی که این سرویس را در سطح جهان ارایه می نمایند می توان به شرکت های آمازون، ماکروسافت و Salesforce اشاره کرد. همکاران سیستم نیز به جهت همگام بودن با تکنولوژی، پاسخگویی به نیازهای مشتریان و حفظ جایگاه رقابتی خود در بازار، کسب و کار ابری را به عنوان یکی از سرخط های استراتژیک خود از سه سال گذشته دنبال کرده است و در نظر دارد تا این خط استراتژیک با وسعت بیشتری دنبال کرده و به بخش اصلی کسب و کار خود تبدیل کند.

راهکاران ابری، نرم افزار ERP همکاران سیستم بر بستر ابر می باشد. راهکاران ابری سبد کاملی از محصولات ERP را در اختیار بخش های مختلف بازار قرار می دهد و این امکان را برای مشتریان فراهم می کند که بدون نیاز به سرمایه گذاری بالا برای تامین و نگهداشت زیرساخت سخت افزاری، بتوانند از نرم افزارهای مورد نیازشان استفاده کند. در واقع در ارایه محصول و خدمات مبتنی بر رایانش ابری مسئولیت تامین نیازهای حوزه فناوری اطلاعات، شامل نرم افزار و تجهیزات زیرساختی بر عهده شرکت همکاران سیستم بوده و مشتری ، تنها مشترک و استفاده کننده از ان خواهد بود. در قبال تامین این نیازها همکاران سیستم درآمد جدیدی تحت عنوان درآمد اجاره نرم افزار و فضای رایانه ای شناسایی می کند که این درآمد مجموع حق اشتراک های نرم افزار و پشتیبانی و زیرساخت می باشد که در این بین حق اشتراک زیرساخت، درآمد جدیدی است که به مجموعه درآمدهای همکاران سیستم اضافه شده است.

با توجه به ماهیت خدمات ابری که باید قابلیت مقیاس پذیری، کیفیت و  امنیت بالا داشته باشند، همکاران سیستم تصمیم گرفت تا این خدمات را با کمک شرکای تجاری استراتژیک به بازار عرضه کند تا علاوه بر ایجاد زیرساخت مناسب جهت ارائه به مشتریان راهکاران ابری، محصولات متنوعی بر بستر ابر به بازار ارائه نماید. به همین منظور با همکاری یک شرکت متخصص در حوزه ارائه تجهیزات و خدمات تخصصی فناوری اطلاعات، شرکت مشترکی تحت عنوان “شرکت توسعه زیرساخت های فناورانه ابرآمد” را در سه ماهه سوم ۱۳۹۸ تاسیس نمود تا به صورت تخصصی خدمات جدیدی در حوزه های زیرساخت و پلتفرم بر بستر ابر ارائه کند.

“ابرآمد” در مدت زمان کوتاه از فعالیت خود توانسته است به جامعه مناسبی از مشتریان بزرگ و متوسط خدمات بر بستر ابر ارائه دهد. ماموریت شرکت ابرآمد، ارتقای تدریجی سطح سرویس های ابری، متناسب با امکانات زیرساختی و کسب و کارهای موجود در ایران است. از سبد محصولات این شرکت می توان به سرویس پلتفرم (PaaS)، ابر خصوصی مجازی SaaS ,(VPC)، دیتا سنتر مجازی (VDC)، سرویس پشتیبان گیری (BaaS)، دسکتاپ (VDaaS)، پردازش گرافیکی (GPUaaS) اشاره نمود. ارائه خدمات بر بستر ابر نیاز به بسخت افزار و شبکه ای قدرتمند داشته که این موضوع نیاز به سرمایه گذاری جدی دارد. تجهیز سازمان همراه با توسعه و گسترش تولید محصولات و ارائه خدمات زمینه ای را ایجاد می کند که شبکه کاری کاری شرکت بتواند با آمادگی کامل برای انجام فرآیندهای جدید و همچنین ارائه سرویس های به موقع و کیفی در کنار مشتری حضور داشته باشد. به همین منظور برنامه ریزی جهت ایجاد مرکز دادهCenter)   (Dataبرای ارائهسرویس متمرکز به مشتریان با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی، انجام شده است. از آنجاییکه تجهیز و راه اندازی زیرساخت های مرکز داده، هزینه اولیه را برای شرکت به همراه دارد. اجرای این کار بایستی به گونه ای باشد تا برای جلوگیری از تکرار هزینه های ثابت، در کوتاه مدت نیاز به جابه جایی مرکز داده این شرکت وجود نداشته باشد. لذا فراهم آوردن فضای کسب و کار مناسب مطابق با طرح های توسعه ای نیز از برنامه های در دست اقدام همکاران سیستم می باشد.

علاوه بر استراتزی ارائه خدمات بر بستر ابر، تمرکز فروش بر شرکت های بزرگ و صنایع استراتژیک یکی از اساسی ترین رویکردهای همکاران سیستم در سال ۱۳۹۹ را شکل می دهد. به همین جهت همکاران سیستم از سال گذشته در راستای افزایش چابکی در سازمان کار و توسعه سهم بازار خود در کشور بر آن شد تا استراتژی شبکه سازی و توسعه کسب و کار از طریق افزایش کانال های فروش  استقرار و پشتیبانی را در دستور کار خود قرار دهد. در راستای تحقق این استراتژی طرح هایی اجرا گردید. از جمله:

  • فعال شدن شرکتهای «هم پیمان» بعنوان شریک تجاری همکاران سیستم در حوزه فروش و استقرار استان ها
  • تمرکز خدمات پشتیبانی در تهران با هدف برخورداری مشتریان سراسر کشور از خدماتی با کیفیت یکسان
  • ایجاد شرکت های زیرمجموعه ای تحت عنوان «پشتیان یار» و برون سپاری بخشی از خدمات پشتیبانی
  • افزایش کانال های فروش با ا یجاد شرکت های تحت لیسانس جدید

در جهت توانمندسازی شرکت های نوپای تحت لیسانس و پشتیبان یار، شرکت همکاران سیستم برنامه هایی را دستور کار قرار داده است که ضمن انتقال تجربه جذب ومراقبت از مشتریان، فرآیندهای موفقیت ساز این شرکت ها را به ان ها آموزش دهد و از این شرکت ها حمایت کند. یکی از این برنامه های حمایتی، تامین فضای کسب و کار می باشد.

به طور کلی هدف از انجام افزایش سرمایه، سرمایه گذاری برای ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه ارائه خدمات بر بستر ابر و توانمندسازی شرکت های نوپای تحت لیسانس و پشتیبان یار می باشد.

نتایج حاصل از آخرین افزایش سرمایه

افزایش سرمایۀ قبلی شرکت از مبلغ ۰۰۰/۲۰۰/۱ میلیون ریال به مبلغ ۰۰۰/۲۶۰/۱ میلیون ریال و از محل سود انباشته بوده که به منظور جبران مخارج انجام شده بابت ایجاد فضای کسب و کار مناسب و مطابق با طرح های توسعه شرکت صورت گرفته است. نتایج حاصل از افزایش سرمایه مزبور که طی تصمیم هیات مدیره مورخ ۲۴/۱۲/۱۳۹۷ تصویب شده و در تاریخ ۲۱/۰۱/۱۳۹۸ نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.