مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت صنایع شیمیایی سینا (سهامی عام) مورخ 1399/07/21 در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش تشکیل گردید.

مهندس حسن افشارپور مدیر خوشفکر و توانمند صنعت کشورمان که هرساله با یک سود قابل توجه و ارزآوری فراوان نسبت به سال گذشته فعالیت شرکت تحت امرش کام و دل سهامدار و ذینفع را شاد و شیرین میسازد با بیان اینکه این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ضامن افزایش اعتبار مندی و وجهه شرکت در بین شرکتهای هم گروه خواهد شد اضافه نمود همانطوری که در مجمع سالانه به سمع و نظر سهامداران و ذینفعان رسید؛ «شسینا» با سرمایه اندک ۳۰ میلیارد ريالی، بیش از ۲۸۰ میلیارد ريال سود انباشته دارد؛ و به همین جهت در سال ۹۹ برنامه افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی از محل سود انباشته را عملیاتی کردیم
مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت صنایع شیمیایی سینا (سهامی عام) مورخ ۱۳۹۹/۰۷/۲۱ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش تشکیل گردید.
در این مجمع که با حضور ۶۲/۸۵ درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی، اعضای هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار شد، ریاست مجمع برعهده آقای هادي پورحامدي تکمه داش بود که جنابان محمدباقر برازجاني و عليرضا کاظمي کلجاهي درمقام نظار اول و دوم و آقای حسن افشارپور به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.
در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل محترم و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.
مهندس افشارپور مدیرعامل مدبر «شسینا» با اعلام اینکه در سایه این افزایش سرمایه مناسب و لازم ، توجه جدی به امر اصلاح ساختار مالی و اجرای طرح های توسعه و فزونی فروش در بازارهای داخلی و خارجی را در سال مالی ۹۹ به جد پیگیر خواهیم بود تصریح کرد با تمهیدات اندیشیده شده در سایه سیاسیتهای اجرایی امیدواریم بتوانیم در کاهش بهای تمام شده و هزینه های عمومی اداری و فروش که اثر قابل توجهی بر بهبود حاشیه سود عملیاتی شرکت میگذارد نیز مانند سال گذشته موفق و شایسته عمل نماییم. اجازت میخواهیم از عنایت خاصه مهندس افشارپور به اصحاب قلم و البته لطف و حمایت جناب اشکوری این مدیر برجسته و حامی همیشگی ارباب جراید و خبرنگاران که با تواضع و یاری مثال زدنی کمکی هستند برای درج اخبار و گزارش های شرکت ، تقدیر و تشکری صمیمی و خالصانه داشته باشیم. خدایتان توان و قدرت فزونتر به شما بخشد.
گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت صنایع شیمیایی سینا (سهامي عام) در اجراي مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحيه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷
۱- گزارش توجیهی مورخ هیات مدیره شرکت صنایع شیمیایی سینا (سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۵/۷۱۲/۳۰ میلیون ریال به مبلغ ۵/۵۶۲/۱۵۳ ميليون ريال مشتمل بر اطلاعات مالی فرضی که پیوست می‌باشد، طبق استانداردهای حسابرسی «رسیدگی به اطلاعات مالی آتی» مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئوليت گزارش توجیهی مزبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت است.
۲- گزارش مزبور در اجراي تبصره ۲ ماده ۱۶۱اصلاحيه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته و از طریق صدور سهام جدید تهیه شده است. این گزارش توجیهی بر اساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه، به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدفهایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.
۳- با توجه به اینکه در گزارش افزایش سرمایه حاوی پیش بینی صورتهای سود و زیان و جریانهای نقدی دوره های آتی در صورت انجام افزایش سرمایه، ارزش فعلی خالص جریانهای نقدی آتی مبلغ ۰۶۴/۲۳ میلیون ریال، نرخ بازده داخلی به میزان ۲۸درصد و دوره برگشت به مدت دو سال و ۵ ماه می‌باشد که بهمراه سایر اطلاعات مورد نیاز طرح توجیهی در گزارش پیوست انعکاس یافته است. محاسبات مذکور بر مبنای پیش فرض هایی که توسط هیات مدیره تایید شده است انعکاس دارد معهذا لازم است عنوان شود که اگر پیش فرض ها مذکور تغییر کند نتایج عملیات ممکن است به شدت متفاوت باشد.
۴- براساس رسيدگي به شواهد پشتوانه مفروضات، این موسسه به مواردی برخورد نکرده است كه متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنايي معقول براي تهيه گزارش توجيهي فراهم نمي كند. به علاوه، به نظر اين موسسه ، با توجه به آثار موارد مندرج در بند ۳ فوق، گزارش توجیهی یاد شده براساس مفروضات به گونه ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.
۵- حتي اگر رويدادهاي پيش بيني شده طبق مفروضات ذهني توصيف شده در بالا رخ دهد، نتايج واقعي احتمالا متفاوت با پيش بيني ها خواهد بود. زيرا رويدادهاي پيش بيني شده اغلب به گونه اي مورد انتظار رخ نمي دهد وتفاوتهاي حاصل مي تواند با اهميت باشد. بدیهی است در صورت تصویب افزایش سرمایه توسط مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام لازم است کلیه مفاد مواد مندرج در اصلاحیه قانون تجارت درخصوص افزایش سرمایه و به ویژه رعایت تساوی حقوق صاحبان سهام مورد عنایت قرار گیرد.
نتایج حاصل از آخرین افزایش سرمایه
افزایش سرمایه قبلی شرکت از مبلغ ۶۲۵/۲۳ میلیون ریال به مبلغ ۵/۷۱۲/۳۰ میلیون ریال و از محل سود انباشته بوده که به منظور اصلاح ساختار مالی صورت گرفته است. نتایج حاصل از افزایش سرمایه مزبور که طی تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۲۴/۹/۱۳۹۳ تصویب شده و در تاریخ ۲۱/۱۱/۱۳۹۳ نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.
هدف از انجام افزایش سرمایه
افزایش سرمایه از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی و کاهش ریسک مالی صورت وضعیت مالی شرکت با هدف بهبود نسبت های مالی در سال های مالی آتی و کاهش ریسک کالی خود در نظر دارد نسبت به اصلاح ساختار از طریق افزایش سرمایه اقدام نماید.
تشریح جزییات طرح
جزییات طرح موضوع افزایش سرمایه پیشنهادی به شرح زیر می‌باشد:
شرکت صنایع شیمیایی سینا (سهامی عام) به عنوان یکی از شرکت های فعال در صنعت پایین دستی و یکی از شرکت های حاضر در بورس تهران، همواره به تداوم فعالیت، توسعه و بهبود تولید اهمیت داده است. این مهم در سوابق شرکت و به طور اخص در مراحل پیشین افزایش سرمایه به خوبی قابل ملاحظه می‌باشد. طی افزایش سرمایه حاضر نیز شرکت در نظر دارد با بهبود و اصلاح ساختار مالی خود از محل انجام افزایش سرمایه، اقدام نماید.
اگر چه افزایش سرمایه به منظور اصلاح ساختار مالی صورت می پذیر لیکن هدف اصلی جلوگیری از خروج وجه نقد و عدم نیاز به منابع مالی از جمله تسهیلات مالی، جهت گسترش و بهسازی خطوط تولیدی شرکت و راه اندازی طرح های مورد نیاز، به شرح ذیل می‌باشد:
تولیدکننده صنایع شیمیایی سینا یکی از سه تولید کننده برتر محصول فرمالین و همچنین به عنوان تنها تولیدکننده و فعال دو محصول هگزامین و پارافرمالدئید در کشور می‌باشد، در این خصوص جهت گسترش و توسعه، شرکت درصدد بررسی و تدوین طرح هایی جهت پروژه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در سال های آتی در بخش های زیر ساخت و فرآیند تولید خواهد بود که یکی از اصلی ترین استراتژی توسعه شرکت می‌باشد. پروژه کوتاه مدت شامل نوسازی و تامین قطعات مورد نیاز واحدهای فرمالین، پارافرمالدئید و هگزامین و پروژه میان مدت و بلندمدت شامل پیاده سازی و اجرای طرح نوسازی واحدهای فرمالین با رویکرد کاهش ضریب مصرف متانول، نوسازی و بهینه سازی سیستم های کنترل واحدهای فرمالین و هگزامین، تجمیع واحدهای پارافرمالدئید کارخانه و طرح بهینه سازی خطوط پارافرمالدئید. قابل ذکر است کلیه موارد پروژه های میان مدت و بلندمدت در فاز مطالعاتی می‌باشد.
-بدیهی است بهبود شرایط نقدینگی و اجرای برنامه های تولیدی جدید توسط شرکت با بهره گیری از منابع داخلی بر هر منبع دیگر تامین مالی ارجحیت دارد. شرکت به دو دلیل عمده قصد استفاده گسترده از منابع بدهی را برای اجرای برنامه های آتی خود ندارد. اول اینکه با توجه به وضعیت فعلی بازار پولی کشور و نرخ های تامین مالی از طریق شبکه بانکی، شرکت هیچ صرفه ای در استفاده از خطوط اعتباری و دریافت تسهیلات در این حجم را برای خود متصور نمی‌باشد. از سوی دیگر با فرض اینکه شرکت کل مبالغ مورد نیاز جهت اجرای اقدامات اتی را از منابع بدهی تامین کند، این شیوه تامین مالی با اثرگذاری منفی بر روی نسبت های جاری و آنی و بالا بردن اهرم مالی، می تواند مخاطراتی را برای فعالیت شرکت ایجاد کند. همچنین استفاده از تسهیلات به عنوان منبع اصلی تامین مالی با ایجاد یک جریان خروج نقدینگی(فارغ از ایجاد سپر مالیاتی، با دید تحلیلی)، حاشیه سود شرکت را نیز کاهش می دهد. در شرکت های تولیدی نقدینگی را می توان به عنوان شریان حیاتی فعالیت شرکت برشمرد که این خود نیاز به داشتن استراتژی صحیح و با ثبات را در این زمینه طلب می کند. لیکن در این طرح افزایش سرمایه در هر دو فرض انجام و عدم انجام افزایش سرمایه شرکت از سایر منابع مالی از جمله کاهش دوره وصول مطالبات در اولویت قرار داده شده که نه تنها نیاز شرکت به تسهیلات مالی را کاهش خواهد داد، بلکه موجب افزایش در سرمایه گذاری های بلندمدت خواهد شد.
در این ارتباط و درخصوص آینده صنعت، امیدواری زیادی وجود دارد که با توجه به وجود بازارهای فعال و قابل دسترس و نیاز به محصولات شرکت و همچنین توجه ویژه به امر صادرات و برخورداری از مزیت های آن تدوین استراتژی ها و برنامه هایی خاص مطابق با شرایط رقابتی و نیز تحلیل به موقع موانع، ضمن عبور از مشکلات و ریسک ها، شاهد افزایش سریع و گسترده سودآوری شرکت و به تبع آن توسعه و رشد و تداوم فعالیت شرکت در آینده خواهیم بود.
برنامه های شرکت درصورت عملی نشدن افزایش سرمایه
با عنایت به اینکه افزایش سرمایه مذکور در جهت اصلاح ساختار مالی می‌باشد در نتیجه اثرات آن در جهت خروج نقدینگی حائز اهمیت می‌باشد. لذا در صورت عملی نشدن افزایش سرمایه، این شرکت جهت تامین سرمایه در گردش مورد نیاز و جبران کسری نقدینگی، اقدام به تامین منابع مالی از منابع قابل دسترس خواهد نمود.