مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت توليد نيروي برق دماوند (سهامی عام) مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۹ در محل بزرگراه کردستان خيابان عطار کوچه بوستان پلاک ۶ تشکیل گردید. در این مجمع که با حضور ۸۹/۱۷ درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی، اعضای هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار شد، […]

مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت توليد نيروي برق دماوند (سهامی عام) مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۹ در محل بزرگراه کردستان خيابان عطار کوچه بوستان پلاک ۶ تشکیل گردید.
در این مجمع که با حضور ۸۹/۱۷ درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی، اعضای هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار شد، ریاست مجمع برعهده آقای محمدرضا صحرانورد بود که مهدي عسکري و سامان الماسي درمقام نظار اول و دوم و آقای محمد کبيري اصفهاني به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.
در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل محترم و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.
دکتر محمد کبیری مدیر رزومه دار صنعت کشورمان در گزارش خود با اعلام اینکه روند سودآوری و توسعه فرآیندها مایه حیاتی می باشد تصریح کرد در صورت عدم افزایش سرمایه های مدنظرمان بابت تسویه مطالبات و تامین نقدینگی مورد نیاز این افزایش برای تامین نقدینگی بایست تسهیلات دریافت گردد.
به گفته دکتر کبیری به دلیل خروج نقدینگی ناشی از افزایش سود سهام پرداختی، ناگزیر به دریافت تسهیلات خواهیم بود و همچنین در صورت عدم موفقیت در انجام افزایش سرمایه مرحله دوم، با توجه به الزام سهامدار عمده جهت تعیین تکلیف مطالبات، شرکت مجبور به دریافت تسهیلات مالی بیشتری خواهد بود که باعث تحمیل هزینه مالی و در نتیجه کاهش سود خالص می گردد.
وی با تشریح این نکته که شرکت ۳۲۰ میلیارد تومان سود انباشته دارد که در این مرحله ۲۷۶۰ میلیارد ریال اندازه سرمایه اولیه شرکت یعنی ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه را با تصویب سهامداران به سرمایه شرکت اضافه خواهیم کرد افزود در مرحله دوم افزایش سرمایه که طی ۲ سال آینده صورت خواهد پذیرفت سرمایه ((دماوند)) در کل ۸۲۶ درصد افزایش سرمایه خواهد داشت.
مدیرعامل فرهیخته و برنامه محور تصریح داشت؛ بدین ترتیب در این مرحله از محل سود انباشته معادل ۱۰۰ درصد به سرمایه اولیه اضافه گردیده و در ادامه ۷۲۶ درصد معادل ۹۸۰/۱۹ میلیارد از محل آورده نقدی و مطالبات به سرمایه شرکت اضافه می شود تا سرمایه شرکت با افزایش سرمایه دوم از ۵۵۲۰ میلیارد ریال به ۲۵۵۵۰ برسد.

گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت توليد نيروي برق دماوند (سهامي عام)
در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۵
۱- گزارش توجیهی مورخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۹ هیات مدیره شرکت توليد نيروي برق دماوند (سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۲/۷۶۰/۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۲۵/۵۰۰/۰۰۰ ميليون ريال (۹/۲ برابر سرمایه)، مشتمل بر صورت سود و زیان فرضی و یادداشتهای همراه که پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی “رسیدگی به اطلاعات مالی آتی” مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئولیت گزارش توجیهی مزبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت می باشد.
۲- گزارش مزبور در اجراي تبصره ۲ ماده ۱۶۱اصلاحيه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت از محل مازاد سود انباشته، مطالبات و آورده نقدی سهامداران تهیه شده است. این گزارش توجیهی بر اساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه، به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدفهایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.
۳- همانگونه که در گزارش توجیهی هیات مدیره مندرج است، در نظر است افزایش سرمایه شرکت طی دو مرحله از محل سود انباشته به مبلغ ۲/۷۶۰/۰۰۰ میلیون ریال(معادل ۱۰۰ درصد سرمایه فعلی) و مطالبات و آورده نقدی سهامداران به مبلغ ۱۹/۹۸۰/۰۰۰ میلیون ریال(حدود ۷۲۴ درصد سرمایه فعلی) انجام گردد که در این ارتباط موارد زیر قابل ذکر است:
الف- هدف از انجام افزایش سرمایه موضوع گزارش توجیهی پیوست اصلاح ساختار مالی و تحکیم نسبتهای مالکانه و نیز جلوگیری از خروج وجه نقد ناشی از تسویه مطالبات سررسیده شده سهامداران است. همانگونه که در گزارش توجیهی هیات مدیره درج شده است، در صورت عدم تحقق افزایش سرمایه، شرکت برای تسویه مطالبات سهامداران ناگزیر از تامین وجه از طریق دریافت تسهیلات خواهد بود که در نتیجه آن هزینه های مالی و سود شرکت به طور قابل ملاحظه به ترتیب افزایش و کاهش خواهد یافت.
ب- براساس صورتهای مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۸، سود انباشته شرکت پس از کسر سود سهام مصوب در سال ۱۳۹۹ (مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۸)، حدود ۳/۲۱۳/۳۱۰ میلیون ریال است که در نظر است در مرحله اول افزایش سرمایه مبلغ ۲/۷۶۰/۰۰۰ میلیون ریال آن به سرمایه منتقل گردد. در صورت انجام افزایش سرمایه به شرح فوق مبلغ ۴۵۳/۳۱۰ میلیون ریال مابقی سود انباشته اول دوره و سود عملکرد سال ۱۳۹۹ برای پوشش ذخایر و بدهی های احتمالی مرتبط با مالیات و بیمه حفظ خواهد شد.
پ- در تاریخ این گزارش مطالبات سهامدار عمده شرکت و شرکتهای تابعه آن حدود ۵۴۸/۴۷۸/۱۶ میلیون ریال (شامل ۱۴/۴۷۱/۰۷۳ میلیون ریال مطالبات سنواتی انتقالی از مالک قبلی نیروگاه و مبلغ ۲/۰۰۷/۴۷۵ میلیون ریال مطالبات سود سهام) می باشد که در نظر است با افزایش سرمایه در مرحله دوم تسویه گردد.
ت- برگ قطعی مالیاتی برای عملکرد سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به شرکت ابلاغ گردیده که شرکت ضمن اعتراض به مالیاتهای تعیین شده (که بخشی از آن به استناد مستندات موجود و نیز مفاد قانون مالیاتهای مستقیم و بخشنامه های مربوط به آن قابل برگشت است) نسبت به ثبت ذخیره مورد نیاز در حسابها اقدام نموده است. با احتساب ذخایر موجود حدود ۰۰۰/۳۰۰ میلیون ریال مالیات مازاد به تاریخ پایان ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ قابل برآورد است که از محل باقیمانده سود انباشته به شرح بند “ب” فوق و نیز سود سال ۱۳۹۹ قابل تامین خواهد بود.
۴- براساس رسيدگي به شواهد پشتوانه مفروضات به شرح مندرج در گزارش توجیهی هیات مدیره و بند (۳) فوق، این موسسه به مواردی برخورد نکرده است كه متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنايي معقول براي تهيه گزارش توجيهي فراهم نمي كند. به علاوه، به نظر اين موسسه، گزارش توجیهی یاد شده براساس مفروضات به گونه ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.
۵- حتي اگر رويدادهاي پيش بيني شده طبق مفروضات ذهني توصيف شده در بالا رخ دهد، نتايج واقعي احتمالا متفاوت از پيش بيني ها خواهد بود. زيرا رويدادهاي پيش بيني شده اغلب به گونه اي مورد انتظار رخ نمي دهد وتفاوت هاي حاصل مي تواند با اهميت باشد.
۶- بدیهی است افزایش سرمایه شرکت می بایستی با رعایت مبانی پیش بینی شده در اصلاحیه قانون تجارت و اساسنامه شرکت و ضوابط سازمان بورس و اوراق بهادار صورت پذیرد.
نتایج حاصل از آخرین افزایش سرمایه
افزایش سرمایه قبلی شرکت از مبلغ ۴۶۰ میلیارد ریال به مبلغ ۲/۷۶۰ میلیارد ریال و از محل سود انباشته بوده که به منظور اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه گذاری های انجام شده، صورت گرفته است. نتایج حاصل از افزایش سرمایه مزبور که طی تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ تصویب شده و در تاریخ ۱۳۹۵/۰۶/۰۱ نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.
هدف از انجام افزایش سرمایه
هدف شركت تولید نیروی برق دماوند ( سهامی عام) از افزایش سرمایه موضوع این بیانیه ثبت، به شرح زیر می باشد.
شرکت تولید نیروی برق دماوند در سال ۱۳۸۷ با سرمایه گذاری مستقیم توانیر تأسیس گردیده است. عمده سرمایه گذاری های توانیر جهت خرید تأسیسات و تجهیزات نیروگاهی مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۳۹۴، مالکیت شرکت و سرمایه گذاری های انجام شده، به بانک دی انتقال یافته و به عنوان بدهی به بانک در صورتهای مالی شرکت تولید نیروی برق دماوند ثبت شده است. با توجه به روند سودآوری شرکت و وضعیت نقدینگی در اختیار حاصل از فعالیت های عملیاتی، تنها راه تسویه مبلغ مزبور از طریق افزایش سرمایه خواهد بود.
علاوه بر این شرکت به منظور تأمین مخارج مربوط به تعمیرات اساسی برخی واحدهای نیروگاه، نیاز به منابع مالی خارج از شرکت دارد. در صورتی که این منابع از محل تسهیلات مالی تأمین گردند، با تحمیل هزینه مالی بالا، سودآوری شرکت و در نتیجه بازدهی سهامداران را تحت تأثیر قرار خواهد داد .
از طرف دیگر سرفصل سود انباشته نشان دهنده مبالغی است که قبلا در شرکت سرمایه گذاری شده و عملاً با انجام افزایش سرمایه از این محل، وجه نقدی وارد شرکت نمیشود ولی به سهامداران شرکت این اطمینان را میدهد که مبالغ سرمایه گذاری شده، ازیک منبع بلندمدت تأمین شده و امکان خروج آن از شرکت و بروز مشکلات نقدینگی و توقف فعالیت های شرکت وجود نخواهد داشت. به بیان دیگر وجود سود انباشته در صورتهای مالی شرکت و احتساب آن در سودهای قابل تقسیم در مجامع شرکت، باعث ایجاد احتمال تقسیم آن در مجامع شده و شرکت را با ریسک کسری نقدینگی و مشکلات سرمایه در گردش مواجه می سازد که با افزایش سرمایه از این محل، ریسک مذکور تا حد زیادی کاهش می یابد. لذا هیأت مدیره شرکت در نظر دارد به منظور اصلاح ساختار مالی و تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای تعمیرات اساسی، اقدام به افزایش سرمایه از محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی سهامداران نماید.
مبلغ افزایش سرمایۀ پیشنهادي و محل تأمین آن
با توجه به برنامۀ ارائه شـده، شـرکت تولید نیروی برق دماوند(سهامی عام) در نظر دارد سـرمایۀ خود را از مبلغ ۲/۷۶۰ میلیارد ریال به مبلغ ۲۵/۵۰۰میلیارد ریال (معادل ۹۱/۸۲۳ درصد سرمایه فعلی)، طی دو مرحله و از محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی سهامداران به شرح زیر افزایش دهد:
– ۲/۷۶۰ میلیارد ریال (معادل ۱۰۰ درصد سرمایه فعلی) از محل سود انباشته.
– ۱۹/۹۸۰ میلیارد ریال (معادل ۹۱/۷۲۳ درصد سرمایه فعلی ) از محل مطالبات و آورده نقدی.