افزایش سرمایه  «دبالک» مصوب مجمع گرفت
افزایش سرمایه  «دبالک» مصوب مجمع گرفت
مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت توليد مواد اوليه داروئي البرز بالک (سهامی عام) مورخ 16/06/1400 در محل بازار چارسو ، طبقه هفتم تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۳۵/۹۷ درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی، اعضای هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار شد، ریاست مجمع برعهده آقای  فرشيد مرادي بود که جنابان علي فلاح پور و سيد مهدي ناصري درمقام نظار اول و دوم و آقای محمد يزداني به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.

در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل محترم و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.

گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه

به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت توليد مواد اوليه داروئي البرز بالک (سهامي عام)

در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷

  • گزارش توجیهی مورخ ۲ بهمن ماه ۱۳۹۹ هیات مدیره شرکت توليد مواد اوليه داروئي البرز بالک(سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۳۷۰ میلیارد ریال به مبلغ ۷۷۰ ميليارد ريال ، مشتمل بر اطلاعات مالی فرضی که پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی “رسیدگی به اطلاعات مالی آتی” مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئولیت گزارش توجیهی مزبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت می باشد.
  • گزارش مزبور در اجراي تبصره ۲ ماده ۱۶۱اصلاحيه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تهیه شده است. این گزارش توجیهی بر اساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه، به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدفهایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.
  • براساس رسيدگي به شواهد پشتوانه مفروضات ، این موسسه به مواردی برخورد نکرده است كه متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنايي معقول براي تهيه گزارش توجيهي فراهم نمي كند. به علاوه، به نظر اين موسسه، گزارش توجیهی یاد شده براساس مفروضات به گونه ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.
  • حتي اگر رويدادهاي پيش بيني شده طبق مفروضات ذهني توصيف شده در بالا رخ دهد، نتايج واقعي احتمالا متفاوت از پيش بيني ها خواهد بود. زيرا رويدادهاي پيش بيني شده اغلب به گونه اي مورد انتظار رخ نمي دهد وتفاوت هاي حاصل مي تواند با اهميت باشد.
  • گزارش توجیهی هیات مدیره و تاییدیه مدیران به تائید ۲ نفر از اعضای هیات مدیره (فاقد نماینده حقیقی) نرسیده است.
  • شرکت مشمول اجرای قانون افزایش سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم نمی باشد.

نتایج حاصل از آخرین افزایش سرمایه

افزایش سرمایه قبلی شرکت از مبلغ ۱۷۰/۰۰۰میلیون ریال به مبلغ ۳۷۰/۰۰۰ میلیون ریال و از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی بوده که به منظور اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش و خروج از مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت صورت گرفته است. نتایج حاصل از افزایش سرمایه مزبور که طی تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۳۹۸/۰۴/۱۳ تصویب شده و در تاریخ۱۳۹۸/۰۴/۱۸ نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

با تواه به اطلاعات صورتهای مالی سال ۱۳۹۸ افزایش سرمایه موجب اصلاح ساختار مالی گردیده است که نتیجه آن افزایش ۴۳ درصدی فروش محصولات و افزایش ۱۰۱ درصدی سود عملیاتی شرکت بوده است و بخشی از مبالغ افزایش سرمایه صرف تامین موجودی انبار گردیده که در پایان سال مالی ۱۳۹۸ موجودی کالا و پیش پرداخت سفارشات خارجی رشد ۷۹ میلیارد ریالی داشته است . همچنین با توجه به اطلاعات صورت وضعیت مالی در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ شرکت پس از افزایش سرمایه از مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج گردیده است .

هدف از انجام افزایش سرمایه

هدف از انجام افزایش سرمایه توسعه خطوط تولید پلنت B و تجهیز خطوط تولیدی به منظور اخذ تاییدیه GMP و همچنین ایجاد تنوع در نوع محصولات در جهت افزایش توان رقابتی شرکت می باشد . همچنین افزایش سرمایه باعث تسویه بدهی به سهامداران می باشد که نتیجه این افزایش سرمایه منجر به بهبود در ساختار مالی شرکت خواهد شد.

  • مبلغ افزایش سرمایۀ پیشنهادي و محل تأمین آن

با توجه به برنامۀ ارائه شـده، شـرکت در نظر دارد طی دو مرحله سـرمایۀ خود را از مبلغ ۳۷۰ میلیارد ریال به مبلغ ۷۷۰ میلیارد ریال (۴۰۰ میلیارد ریال) تماما از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به شرح زیر افزایش دهد.

  • مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال (معادل ۴۰/۵۴ درصد) بابت اصلاح ساختار مالی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران
  • مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال (معادل ۴۸/۰۷ درصد) بابت توسعه خطوط تولید از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران

شارکت در نظر دارد این طرح را در ۲ مرحله به انجام برساند و در مرحله اول ۱۵۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و در مرحله دوم پس از آمادگی شرکت گروه سرمایه گذاری البرز جهت قبول متعهد پذیره نویسی مبل ۲۵۰ میلیارد ریال باقیمانده نیز انجام خواهد شد.

برنامه هاي شرکت در صورت عملی نشدن افزایش سرمایه

در صورتی که افزایش سرمایه انجام نپذیرد ،باعث کاهش فروش در اثر کمبود نقدینگی و شرکت به رویه خود یعنی دریافت تسهیلات از سیستم بانكی ادامه خواهد داد. پیش بینی می شود در آینده نیاز شرکت به تامین مالی نیز افزایش یافته که این امر باعث افزایش هزینه های مالی و کاهش سود آوری و در نهایت باعث افزایش ریسک مالی شرکت خواهد شد.