از افزایش ۹۰ درصدی صادرات تا رشد ۴۲ درصدی سود خالص
از افزایش ۹۰ درصدی صادرات تا رشد ۴۲ درصدی سود خالص

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سیمان شاهرود (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۲٫۱۱ در محل سالن اجتماعات شرکت بين الملي بازرسي کالاي تجاري(IGI) تشکیل گردید

اقتصاد و بیمه – مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سیمان شاهرود (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۲٫۱۱ در محل سالن اجتماعات شرکت بين الملي بازرسي کالاي تجاري(IGI) تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور اکثریت سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای دکتر مهدی طالبی بود، که خانم ژیلا سماواتی و آقای حمیدرضا حساس در مقام نظار اول و دوم و آقای مهندس بازوی به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ به کار خود پایان دادند.

مهندس حمیدرضا بازوی در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران گفت: در حالی که درصد تحویل به ظرفیت اسمی سیمان سیاه پرتلند کل کارخانجات هلدینگ فارس و خوزستان ۸۵% بوده است اما درصد تحویل به ظرفیت اسمی سیمان شاهرود در سال ۱۴۰۱ به مقدار ۹۱% بوده است.
سهم سیمان شاهرود از بازار مصرف داخل در استان مقیم خود حدودا ۴۲% است و مابقی به خارج استان حمل می گردد اضافه کرد: سیاستا شرکت در بخش داخل افزایش نرخ فروش بوده است بطوریکه میانگین نرخ از ۰۰۰/۹۲۰/۴ ریال به ۰۰۰/۳۰۸/۶ ریال معادل ۲۸ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل با تجربه سیمان شاهرود با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت سیمان شاهرود سهم ۲/۲ درصدی از ظرفیت صنعت سیمان را دارا است که علیرغم محدودیت های به وجود آمده برای تامین برق و گاز و تحویل مازوت و همچنین موانع صادرات حمل به کشورهای ترکمنستان و روسیه، فروش صادراتی سیمان و کلینکر نسبت به سال گذشته با افزایش مواجه شده است. این شرکت توانسته با تقویت بازارهای سنتی صادراتی مخصوصا کلینکر خود و مدیریت مناسب در حوزه داخلی سهم فروش خود در کل فروش کشور را حفظ نماید.
به گفته وی در سال مالی گذشته میزان عرضه داخلی توسط شرکت های سیمانی به ۲۲۴/۳۲۴/۵ تن رسید که میزان ۵۲۸/۲۱۴/۱ تن از آن سهم فروش داخلی شرکت سیمان شاهرود بود ۲/۱ درصد از آن را تشکیل می دهد.
همچنین از ۳۹۰۶۹۸/۱۴ تن صادرات انواع سیمان و کلینکر به خارج کشور، ۳۴۹/۲۴۰ تن سیمان و ۵۸۶/۱۸۵ تن کلینکر توسط این شرکت به کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، عراق و پاکستان صادر گردید که نشان می دهد حدود ۹/۲ درصد کل صادرات کشور توسط این شرکت انجام شده است.
مهندس بازوی که از مدیران رزومه دار و برجسته کشورمان می باشد با تصریح اینکه صادرات ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ مقدار ۳۳۳/۲۰۲ تن (۹۰%) افزایش داشته است که بخش اعظم آن مربوط به صادرات کلینکر به عراق در سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۸۶/۱۸۵ تن می باشد افزود: نرخ هر تن صادرات سیمان ۲۸ دلار در سال ۱۴۰۰ و ۳۲ دلار در سال ۱۴۰۱ می باشد که ۴ دلار در هر تن افزایش داشته است بعلاوه نرخ برابری دلار در انتهای سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۲۰/۲۳۵ ریال و در انتهای سال ۱۴۰۱ حدودا ۰۰۰/۴۰۲ ریال برای هر دلار بوده است.

پیام هیات مدیره
– شركت سيمان شاهرود درحالي بیست و یکمین سال بهره برداري از كارخانه راپشت سرگذاشت كه تداوم ركود در اقتصاد ايران بويژه در بخش مسكن و پروژه هاي عمراني ، رقابت توليد كنندگان ، مشكلات صادرات ، عدم تامین پایدار برق و گاز، عدم گشايش در كار بانكها و مراودات پولي و تداوم ارائه تسهيلات گران قيمت توسط بانكها همچنان و افزايش قيمتها بخصوص در حوزه انرژی و حمل و نقل، مواد بسته بندي و نسوز و قطعات شرايط را براي واحدهاي توليدي سخت نمود. در اين اوضاع تلاش مديران و كارگران پر تلاش شركت به حفظ و پايداري آن ، جلوگيري از وارد شدن زيان ، حفظ بازار ، چابك نگه داشتن شركت ، كاهش هزينه ها و استفاده از فرصتها معطوف گشت .
– در بخش فروش ضمن حفظ بازارهاي داخلي تلاش شد درچارچوب طرح مديريت بازار سيمان انجمن صنفي بارعايات سهميه هاي توزيع ، درراستاي ارتقاء نرخها وافزايش كيفيت فروش اقدام شود كه خوشبختانه آثارمثبتي نيز براي اين شركت وكل صنعت سيمان در برداشت همچنین با بازاریابی صحیح و مستمر علیرغم مشکلات حمل، رشد قابل توجهی در حوزه صادرات داشته ایم.
– بخش توليد در سال ۱۴۰۱ تلاش نمود با ارايه توليد با كيفيت و بهينه،هزينه هاي مربوطه را کنترل نماید تا توان رقابت پذيري شركت افزايش يابد.
– ارتقاء سطح كنترل هاي داخلي با فعاليت بيشتر كميته حسابرسي و واحد حسابرسي داخلي شركت ، برابر آيين نامه ها و منشور هاي مربوطه و انجام تكاليف مجمع سال پيش از اقدامات شركت طي سال مالي مورد گزارش بوده است .
– ساماندهي و ارتقاء منابع انساني با جذب نيروهاي تحصيلكرده وجوان ، برگزاري دوره هاي آموزشي ، ارتقاء سطح تحصيلي ، انجام برنامه هاي ورزشي و امور رفاهي جهت حفاظ سلامت و شادابي اين عزيزان از اقدامات شركت طي سال گذشته مي باشد.
– برخود واجب مي دانيم از سهامداران گرانقدر بدلیل حمايت بيدريغ و اطميناني كه به مديران شركت نموده اند و كمبودها و كاستي ها كه نشات گرفته از شرايط سخت اقتصادي ايران است را تحمل نموده اند سپاسگزاري نموده به تمامي ذينفعان و سهامداران عزيز اطمينان ميدهيم با تلاش مضاعف و ممارست بيش از پيش پرسنل و مديران در جهت ارتقا جايگاه و سودآوري شركت در سال جاري اقدام خواهيم نمود .
– اینک در راستای اجرای مفاد ماده ۲۳۲ لایحه قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوبه اسفند ۱۳۷۴ چکیده فعالیت های شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۱ به مجمع محترم صاحبان سهام تقدیم می گردد.

سایر اقدامات مهم سال آتي
اهم برنامه هاي سال آتي شركت با توجه به بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ و استراتژي شركت بشرح ذيل ميباشد:
۱- پیگیری تکمیل پروژه سیمان سفید بیارجمند
۲- بهينه سازي خط توليد و مصرف انرژي با اجراي پروژه هاي بهينه سازي در خصوص مصرف گاز و مازوت
۳- افزايش راندمان خطوط توليد در سطح ظرفيت اسمي مخصوصا خط ۱ توليد كه قديمي تر است
۴- اجراي برنامه هاي زيست محيطي به منظور جلوگيري از جريمه هاي آلايندگي محيط زيست
۵- حفظ بازارهاي فروش محصولات در استان هاي تهران وگلستان و سمنان و ورود بيشتربه بازارهاي صادراتي در كشورهاي روسيه ، قزاقستان و تركمنستان و کلینکر در کشور عراق و حاشیه خلیج فارس
۶- توليد و افزايش فروش محصولات بتني و پيش ساخته و احداث کارخانه گچ
۷- اجراي برنامه هاي آموزشي براي پرسنل با توجه به بازنشسته شدن تعداد زيادي از كاركنان و مديران در راستاي جانشين پروري كاركنان