از افزایش بهره وری و راندمان کاری تا اهتمام جدی به امر فروش خارجی و تولید محصولات جدید
از افزایش بهره وری و راندمان کاری تا اهتمام جدی به امر فروش خارجی و تولید محصولات جدید

دکتر نصراللهی اخذ افزایش قیمت برای بیش از ۳۰۰ قلم دارو، اخذ جواز و تولید محصولات جدید جهت تکمیل سبد محصولات شرکت و بهینه سازی زیرساخت الکتریکال را از مهم ترین اقدامات صورت پذیرفته در سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۱۴۰۱ برشمرد و تاکید کرد با تدوین برنامه های مدون مدیریتی کوتاه مدت- میان مدت و بلندمدت و عملیاتی ساختن آن توانستیم هم تعمیرات مورد نیاز خطوط را انجام دهیم و هم با افزایش بهره وری در کاهش بهای مصرف انرژی، عملکرد خوبی داشته باشیم

اقتصاد و بیمه – دکتر نصراللهی اخذ افزایش قیمت برای بیش از ۳۰۰ قلم دارو، اخذ جواز و تولید محصولات جدید جهت تکمیل سبد محصولات شرکت و بهینه سازی زیرساخت الکتریکال را از مهم ترین اقدامات صورت پذیرفته در سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۱۴۰۱ برشمرد و تاکید کرد با تدوین برنامه های مدون مدیریتی کوتاه مدت- میان مدت و بلندمدت و عملیاتی ساختن آن توانستیم هم تعمیرات مورد نیاز خطوط را انجام دهیم و هم با افزایش بهره وری در کاهش بهای مصرف انرژی، عملکرد خوبی داشته باشیم.

 

مدیرعامل خوشنام و خوشفکر بازار سرمایه کشورمان در مورد سایر اقدامات انجام شده نیز تصریح کرد که با توسعه فروش خارجی و صادرات محصول به ۳ کشور آذربایجان ، عراق و سوریه توانستیم بازارهای هدف جدیدی  را برای شرکت پیدا کنیم . به گفته وی همچنین پروژه ساخت ساشه های تغذیه ای برای مادران باردار و نوزادان و اهتمام به تولید دانش بنیان و همکاری با شرکت های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی برای تولید محصولات جدید را در سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ با جدیت پی گیری کرده و خوشبختانه در این امر به نتایج خوبی دست یافتیم.

 

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  ايران دارو  (سهامی‌عام) مورخ ۲۵/۱۲/۱۴۰۱ در محل دانشگاه تهران ساختمان جديد دانشکده داروسازي سالن رازي برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۳۴/۵۳ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای فرشيد مرادي بود، که جنابان سيد مهدي ناصري و مهندس علي فلاح پور در مقام نظار اول و دوم و آقای  دکتر رضا شمسي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۶۱۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

همچنین مفيد راهبر به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و مفيد راهبر به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب گردید.

 

دکتر آرمان احمد نصراللهی در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: شرکت ایران دارو یکی از با سابقه ترین شرکت های دارویی ایران می باشد که در سال ۱۳۴۳ با نام سیانامید کی بی سی و در سال ۱۳۶۱ نام شرکت به ایران دارو تغییر و نوع شرکت به سهامی عام تبدیل شد. به گفته وی همچنین در سال ۱۳۸۰ ایران دارو با نماد دیران به عنوان سیصد و بیست و یکمین شرکت در فهرست شرکت های بورس اوراق بهادار درج گردید و در حال حاضر این شرکت جزء واحد های تولیدی شرکت سرمایه گذاری البرز می باشد. مدیرعامل شرکت در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرد که این شرکت برخورداری از تلاش و کارایی بیش از ۲۵۰ نفر از افراد جدی و با انگیزه، در تولید بسیاری از محصولات دارویی جزو رهبرهای صنعت داروئی کشورمان می باشد.

مدیرعامل جوان و متخصص شرکت ایران دارو که پیشتر هم در شرکت داروسازی ابوریحان رزومه ای موفق داشته است پیرامون سبد محصولات شرکت اظهار داشت که ۱۵۱ قلم انواع محصولات شرکت ایران دارو در اشکال؛ قرص، کپسول، شربت، محلول موضعی، ساشه، کرم، پماد، ژل و اسپری جلدی شامل گروه های درمانی ذیل می گردند: داروهای گوارشی، داروهای قلبی و عروقی، داروهای اعصاب و روان، داروهای پوستی، داروهای ضد درد، داروهای تنفسی، داروهای بی حس کننده موضعی، مکمل های تغذیه ای و رژیمی، ملزومات دارویی.

دکتر نصراللهی با تبیین اینکه «ایران دارو» در دوره بعد کرونا در تولید تجهیزات نیز وارد بازار شده است و سهم خوبی هم از بازار کسب کرده است تاکید کرد.

 

از لحاظ روند فروش از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ روندی صعودی و افزایشی بوده است که در سال مالی مورد گزارش این رقم به مبلغ  ۳۴۹ میلیارد رسیده است که از این مبلغ  ۶۰ درصد فروش را از داروهای شیمیایی و ۴۰ درصد را فروش مکمل های تغذیه ای و رژیمی شامل می شود.

سکاندار ایران دارو در مورد توزیع داروهای شرکت نیز اظهار داشت که پخش البرز، سیناپخش، سازمان غذا دارو، قاسم ایران از جمله بیشترین درصد توزیع محصولات شرکت را در تمام جغرافیای کشور پوشش می دهند.

به گفته مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت افزایش درآمدهای عملیاتی شرکت از رقم ۱۸۱/۸۳۸/۲ میلیاردی سال گذشته به مبلغ ۷۱۳/۴۹۴/۳ میلیارد و کسب سود خالص ۲۵۶/۵۹۹ میلیاردی در سال سخت اقتصادی که متاثر از حذف نرخ ارز ترجیحی، مشکلات تامین واد اولیه و صادرات وواردات دارو و مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز و … عملکردی مقبول می باشد.

مدیرعامل ایران دارو همچنین از تشکیل کمیته های متعدد منجمله کمیته های حسابرسی، ریسک، بازاریابی ، تولید، صادرات و … خبر داد و تبیین داشت که تمام سعی شده است تا کلیه اصول حاکمیت شرکتی در مجموعه رعایت حداکثری گردد.

دکتر نصراللهی در فرازی دیگری از گزارش خود پیرامون سایر دستاوردهای مجموعه در سال مالی مورد گزارش خاطرنشان کرد که اخذ ۲۰ عدد مجوز ۲۶-۱ و مسیربندی محصولات جدید، دریافت قیمت جدید ۱۶۲ مورد، دریافت ۷ پروانه برای محصولات جدید، تمدید و اصلاح ۱۰ عدد پروانه دارویی، ایجاد Master Formula برای محصولات، انجام پروژه PQR برای تعدادی از محصولات، انجام ممیزی مراقبتی ISO 9001، تکمیل پروژه لیبل اصالت محصولات بر روی مکمل های دارویی، الکترونیک نمودن پروانه کلیه محصولات در سامانه ttac سازمان غذا و دارو و از مهمترین توفیقات ما در ایران دارو بوده است.

مدیرعامل تاکید کرد که تولید محصولات جدید ما که شامل انواع ساشه ای خوراکی و دارویی مثل فاموتیدین و مترونیدازول و … می شود در ارتقاء فروش شرکت اثرگذاری فراوانی دارد.

به گفته وی واحد کیوسی(QC) به عنوان آزمایشگاهی معتبر توانسته در سال مالی مورد گزارش ۵۱۷ آنالیز قراردادی، ۲۸۲۵ آنالیز ماده اولیه و محصول و ۳۱۴۴ آزمایش میکروبی را انجام دهد که این موارد هم باعث سودآوری خوبی برای مجموعه داده است.

برگزاری دوره ای آموزش جهت اعتلای سطح دانش پرسنل، دریافت تقدیرنامه برنامه ۵ ستاره جایزه تعالی ملی سازمانی، تمدید گواهینامه های متعدد و ایفای مسئولیت اجتماعی به طور شایسته، اهتمام ویژه به امر محیط زیست با مهار پساب ها و بهره بردن از این پساب های تصفیه شده جهت گسترش فضای سبز از دیگر اتفاق های خوب ایران دارو با سکانداری دکتر نصرالهی بوده است.

مدیر برجسته صنعت دارویی کشورمان در بخش پایانی گزارش خود با تاکید بر اینکه ایران دارو بعد از ۶۰ سال سابقه و حضور درخشان در صنعت دارویی کشورمان نیازمند بازسازی خطوط تولیدی، ارائه محصولات جدید و لزوم اجرای پروژه های جدید می باشد تا بتواند همچنان به عنوان پرچمدار و رهبر در حوزه های مختلف دارویی نقش بی بدیل خود را ایفاء کند تصریح کرد که برای این هم برنامه های کوتاه مدت- میان مدت وبلندمدت بسیار خوبی را تدوین، تبیین و تعیین نموده ایم. به گفته وی در این پروژه ۱۵ فاز تعریف گشته که فازهای ۱ تا ۸ انجام شده است.

 

میزبانی شایسته از ذینفعان و برگزاری مجمع در نهایت نظم، گزارش جامع و مبسوط مدیرعامل توانمند مجموعه پیرامون پتانسیل شرکت و برنامه های آتی، تایید حسابهای شفاف و کلین جناب بهمن زاده معاون مالی مجرب مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی ، پاسخگویی شفاف و صادقانه به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط ، برگزاری انتخاب اعضای هیات مدیره و ابقای اعضای حقوقی برای دو سال آتی، اصلاح اساسنامه شرکت جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس، تقدیر دکتر مرادی ریاست مجمع و نمایندگان سهامداران عمده از برنامه های مدون مدیریتی مدیرعامل توانمند مجموعه و پرسنل متخصص مجموعه در کسب دستاوردهای متعدد و نهایت همکاری کلیه ارکان شرکت با اصحاب رسانه برای بازنشر خبر از نکات خواندنی این مجمع بود.

جایگاه شرکت در صنعت (داخل و خارج از کشور)

شرکت در صنعت دارو فعالیت می‌کند. رشد فروش صنعت مذکور در سال جاری نسبت به سال قبل ۲۳ درصد می‌باشد که اهم دلائل آن عبارت است از افزایش تیراژ و افزایش نرخ فروش می‌باشد. شرکت در بین شرکت‌های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ ۷۱۳/۴۹۴/۳ میلیون ریال در رده ۳۰ قرار دارد.

اهداف و راهبردها

شرکت ایران دارو (سهامی عام) در زمینه تولید داروهای انسانی و مکمل رژیمی غذایی با کیفیت برای پاسخ به نیازهای دارویی بیماران و ارتقای سلامت و شادابی جامعه با تکیه بر تخصص منابع انسانی، انطباق با استانداردهای صنعت دارو و قوانین سازمان غذا و داروی کشور، به کارگیری تجهیزات و تکنولوژی کارآمد حضوری فعال و پویا داشته و با نگاهی به آینده در نظر دارد با تمرکز بر کیفیت و ایجاد دسترسی دارو در راستای اهداف نظام سلامت، بهبود مستمر ساختارها، پروسه ها و محصولات همانند سنوات گذشته و فرمولاسیون های فعلی و محصولات جدید را نیز با این رویکرد انتخاب نماید. همچنین با توجه به ارزش نیروی انسانی کارآمد برای تحقق اهداف حقوق در ارتقای سطح دانش و نگهداری نیروها همت گمارد و اهداف زیر مدنظر مدیریت شرکت می باشد.

اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و اولویت آنها برای یک دوره زمانی معقول آتی

 الف – اهداف کوتاه مدت :

  • تلاش شرکت در حفظ سودآوری و کنترل هزینه ها
  • حفظ توان تولید و فروش بر اساس روند سالهای گذشته ، بدیهی است که کسری نقدینگی موجود در صنعت و نوسانات نرخ ارز و محدودیتهای ناشی از تحریم ها بر آن تاثیر گذار می باشد.
  • کنترل و کاهش تخفیفات به گونه ای که بر روند و میزان فروش تاثیر گذار نباشد

 ب – اهداف بلند مدت :

  • ارتقاء کیفیت فرایندها و خطوط تولیدی
  • توسعه و تولید محصولات جدید جهت دستیابی به افزایش سهم بازار نسبت به سایر رقبا که در این راستا با اجرای فرایند بهبودGMP  اقدام به دریافت مجوز محصولات جدید شده و از این بابت از سال ۱۳۹۶تا کنون تعداد ۵۸ عدد پروانه جدید اخذ گردیده است.
  • تنوع سازی محصولات
  • برندسازی محصولات
  • گسترش شرکت و توسعه کمی و کیفی شرکت

برنامه هاي آتی هیات مدیره :

  • ادامه روند پروژه نوسازي و بازسازي شرکت در راستای اجرای استاندارد GMP سازمان غذا و دارو
  • توسعه محصولات جدید با استراتژی برندینگ
  • خرید ماشین آلات و تجهیزات واحدهاي تولید و آزمایشگاه
  • تولید قراردادي دارو و مکمل های غذایی برای سایر شرکت ها
  • ارتقاء زیرساخت ذخیره سازی و پردازش اطلاعات شرکت
  • توسعه و تعمیق بازار داروهاي جدید شرکت
  • با توجه به اینکه بازار فروش محصولات شرکت، عمدتاً داخلی است و محصولات تولیدی هم طبق ضوابط موضوعه ، از طریق شرکتهای پخش دارو ، توزیع می گردد. در سال ۱۴۰۲ نیز در این خصوص تغییری ایجاد نخواهد شد، همچنین با توجه به اهداف فروش صادراتی در سال ۱۴۰۱، سیاست شرکت در سال جاری نیز ادامه رشد و تعمیق بازارهای صادراتی بخصوص بازار عراق می باشد.
  • منابع مالی شرکت ، درسال ۱۴۰۲ متشکل خواهد بود از : وجوه حاصل از فروش و درآمد خدمات ، تسهیلات مالی کوتاه مدت ، تسهیلات مالی بلند مدت ، افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سرمایه گذاران.

صفحه به اسم خانم سرخوش