آغوش باز بخش‌ دریایی و بندری کشور برای استفاده از ظرفیت‌های نخبگان
آغوش باز بخش‌ دریایی و بندری کشور برای استفاده از ظرفیت‌های نخبگان

اقتصاد و بیمه – با حضور مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادرودریانوردی، دومین دوره آموزش و ارزیابی جذب نخبگان در دستگاه‌های ‌‏اجرایی کشور (طرح شهید مصطفی موسوی) با حضور ۸۰ نفر از ‏نخبگان آماده ورود به دولت، به منظور آشنایی با حوزه‌ حمل‌ونقل دریایی و لجستیک بندری آغاز به کار کرد. به گزارش پایگاه […]

اقتصاد و بیمه – با حضور مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادرودریانوردی، دومین دوره آموزش و ارزیابی جذب نخبگان در دستگاه‌های ‌‏اجرایی کشور (طرح شهید مصطفی موسوی) با حضور ۸۰ نفر از ‏نخبگان آماده ورود به دولت، به منظور آشنایی با حوزه‌ حمل‌ونقل دریایی و لجستیک بندری آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، علی‌اکبر صفایی در آیین‌ افتتاحیه این دوره آموزشی تاکید کرد: حمل‌ونقل دریایی مهم‌ترین محرک تجارت جهانی است که به واسطه دو ویژگی ارزان و ایمن بودن، سایر مُدهای حمل‌ونقل تحت را تاثیر قرار داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: فضای جاری و کلی در حمل و نقل دریایی از ساخت کشتی تا تخلیه و بارگیری و نگهداری کالا در انبارها و سایر فرایندهای کشتیرانی و بندر‌داری، تحت تاثیر قوانین و مقرارت جهانی، در ابعاد بین‌المللی مدیریت و اجرا می‌شود.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با بیان اینکه کلیه قوانین و مقررات دریایی در سازمان بین‌المللی دریانوردی( آیمو) تصویب و ابلاغ می‌شود، افزود: دانش و دستیابی به تکنولوژی روز، نقش بسیار مهم و اساسی در تصویب قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی دارد.
صفایی تاکید کرد: سازمان بنادرودریانوردی در طول این دهه‌‌ها با استفاده از توان و ظرفیت علمی داخل کشور، موفق شده است تا در فرایند تصویب کنوانسیون‌های مهمی در خصوص آموزش دریانوردی، ایمنی و مدیریت ایمنی اثر بخشی موثر را داشته باشد‌.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی با آغوش باز از حضور افراد نخبه در بخش‌های مختلف دریایی و بندری اسقبال می‌کند، خاطر نشان کرد: با توجه به بعد بین‌المللی تمامی موضوعات در حوزه‌های کشتیرانی و مدیریت بنادر، به حضور نخبگان، برای تاثیر گذاری هرچه بیشتر در تصویب کنوانسیون‌ها در سازمان بین‌المللی دریانوردی نیاز داریم.
علی اکبر صفایی

* ضرورت ایجاد تحول در حوزه‌‌های متنوع دریایی کشور
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادرودریانوردی نیز با اشاره به دو وظیفه اصلی و کلان این سازمان در حوزه‌ حاکمیتی و ساخت، مدیریت و نگهداری بنادر بازرگانی تاکید کرد: بیش از ۹۰ نوع از کالاهایی که وارد یا از کشور خارج می‌شود، از طریق دریا و با مدیریت بنادر انجام می‌شود.
عضو هیات عامل سازمان بنادرودریانوردی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ نقطه بندری در حوزه‌های تجاری، نفتی، معدنی و مسافری در کشور وجود دارد، اظهار داشت: ظرفیت بنادر تجاری کشور هم‌اکنون ۲۷۰ میلیون تن است.
جلیل اسلامی با اعلام خبر ساخت بندر بزرگ مکران در ساحل جاسک، خاطر نشان کرد: حوزه مسئولیتی سازمان بنادر و دریانوردی بسیار متنوع و گسترده است، بنابراین برای ایجاد تحول در تمام حوزه‌های تخصصی به نیروهای کارآمد و نخبه نیاز دارد.
جلیل اسلامی

* اشتغال‌زایی ۴ برابری با سرمایه‌گذاری در حوزه دریا
معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادرودریانوردی با بیان اینکه این سازمان با ۲۵ ماموریت اصلی در حوزه تجارت دریایی، به صورت درآمد- هزینه‌ای اداره می‌شود، تاکید کرد: دریا در دنیای امروز به یکی از مهم‌ترین پیشران‌های اقتصادی دنیا تبدیل شده است.
حسن بیک‌محمدلو با بیان اینکه دولت‌مردان چین در چهار برنامه ۵ ساله گذشته این کشور بر استفاده از ظرفیت‌های دریا متمرکز شده اند، افزود: روندهای جهانی، در چشم‌انداز‌های مختلف، بخش دریا را با ضرایب بالا نشان می‌دهد.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سند بالادستی مراکز لجستیک در ایران و بیان اینکه سه شهر از چهار شهر لجستیکی کشور در استان‌های ساحلی قرار دارد، افزود: این رویکرد نشان می‌دهد که جریان استراتژیکی کالا در کشور در شهر های بندری قرار دارد.
بیک‌محمد لو با بیان اینکه ضرایب بخشی اشتغال در دریا ۴ برابر است، گفت: هر یک سرمایه‌گذاری در حوزه دریایی، ۴ برابر شغل ایجاد می‌کند.
بیک محمدلو

* کمبود نیروهای متخصص دریایی جدی است
مجید علی نازی ، عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هم در این نشست، ساختار و ماموریت ها، تکالیف و اقدامات انجام شده در این معاونت را معرفی کرد .
وی از کاهش متخصصان و کارشناسان حوزه دریایی در این اداره کل اظهار نگرانی کرد و با تاکید بر کمبود جدی نیروی انسانی مختصص در این سازمان و شرکت ها و ارگان های دریایی کشور ، از تشکیل کارگروه های تخصصی پیگیری این موضوع در مجلس و دولت خبر داد.
مجید علی نازی

گفتنی است، طرح شهید مصطفی موسوی در راستای تاکید مقام‌ معظم رهبری و برای اجرای وعده‌های دولت مردمی سیزدهم، برای جذب و استفاده از نخبگان در دولت توسط سازمان امور اداری و استخدامی و بنیاد ملی نخبگان اجرا می‌شود. برای این کار فراخوانی از سوی بنیاد ملی نخبگان منتشر شد و افراد برای شرکت در این فراخوان، اطلاعات خود را در سامانه وارد کردند و با معرفی نفرات منتخب و انجام مصاحبه و ارزیابی، نفرات برگزیده، انتخاب و برای شرکت در دوره آموزش و ارزیابی به سازمان اداری و استخدامی کشور معرفی شدند . بر همین اساس و پس از اجرای موفق نخستین دوره؛ دومین دوره آن بر اساس شیوه‌نامه شناسایی استعدادهای برتر به منظور جذب در دستگاه‌های اجرایی کشور، با مشارکت بنیاد ملی نخبگان، برگزار می شود. هدف برگزاری دوره ، آماده سازی برای ورود به سازمانها و ادارات است و مسائل تخصصی را بدانند و جایابی مناسب صورت بگیرد. بر اساس فراخوان اعلام شده ، افراد نخبه امتیازات لازم را باید کسب کنند و افراد برگزیده به سازمان امور استخدامی معرفی می شوند.