در ١١ ماهه سال‌جاری به‌ویژه در سه ماهه ابتدایی به دلیل مشکلات و محدودیت‌های به‌جود آمده در اثر شیوع ویروس کرونا بسیاری از معادن با تعطیلی و یا کاهش ساعت کاری مواجه گردیدند. این شرایط منجر به کمبود مواد‌اولیه موردنیاز و ایجاد محدودیت‌هایی در حوزه‌های حمل‌و نقل و بروز مشکلاتی در تأمین مستمر و پایدار مواد‌اولیه شد، ولیکن علیرغم موارد فوق با تلاش و همت پرسنل ذوب‌آهن اصفهان در حوزه‌های مختلف، سعی بر حفظ تولید به همراه ارتقاء کیفیت و تنوع محصولات فولادی گردید.

مهندس مهرداد تولائیان، معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با ماهنامه تخصصی پردازش با اعلام این مطلب گفت: این شرکت در ۱۱ ماهه امسال بالغ بر دو میلیون و ۷۱۱ هزار تن محصول نهایی، یک میلیون و ۳۲۹ هزار تن محصولات نوردی، دو میلیون و ۱۶۶ هزار تن فولاد خام، دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن چدن مذاب، یک میلیون و ۹۷ هزار تن کک و دو میلیون و ۸۵۳ هزار تن آلگومره تولید کرده است.

وی افزود: حوزه معاونت بهره‌برداری مطابق با اهداف و شاخص‌های برنامه‌ای خود و علیرغم مشکلات موجود، پروژه‌های طراحی و توسعه محصول جدید را انجام و در طی آن، محصولات جدید فولادی مختلفی را در رده فولادهای صنعتی و ساختمانی تولید و به بازار عرضه نمود از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی و تولید سوزن ریل۶۰E1A1، ریل معدن R18 و تیرآهن نیمه‌سبک نمره ١٦ از جمله محصولات جدید تولید و عرضه شده به بازار بوده است. همچنین تکمیل سبد ورق سازه‌های فولادی با تولید سایزهای جدید، تولید آزمایشی میلگرد آجدار قطر ٤٠ و ٥٠ مطابق با استاندارد ملی ایران (۳۱۳۲)، پایدار شدن شرایط تولید ذوب ریل R260، پایدار شدن تولید پروفیل ریل ۶۰E1 و افزایش ظرفیت تولید این محصول از موارد قابل اشاره در این حوزه می‌باشد.

لازم به ذکر است، در ١١ ماهه سال ٩٩ به میزان ٨٦٠ هزار تن محصولات فولادی به خارج از کشور صادر گردیده است.

تولائیان همچنین طراحی، ساخت و نصب درب‌های فلکسیبل باتری ٣، اتمام تعمیرات اساسی، مدرنیزاسیون و نوسازی و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز کوره بلند شماره یک، تعویض سیستم تمیزکننده درب و رام باطری ٣، اتمام مدرنیزاسیون اتوماسیون کارگاه نورد ٣٥٠ و بهره‌برداری موفقیت‌آمیز آن و نیز تعمیرات اساسی دیگ شماره ٤ نیروگاه مرکزی را از جمله مهم‌ترین اقدامات حوزه معاونت بهره‌برداری درسال جاری عنوان کرد.

او ساخت انواع قطعات و تجهیزات در داخل کشور به منظور مقابله با تحریم‌ها از جمله ساخت درب‌های فلکسیبل سلول‌های باطری‌های کک‌‌سازی، ساخت واگن حمل گداخته، ساخت دریچه‌های کشویی پاتیل‌های فولادی و… را از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت ذوب‌آهن اصفهان در راستای بومی‌سازی برشمرد.

تولائیان در خصوص تولید ریل زبانه سوزن به خبرنگار ما گفت: دستگاه سوزن به مجموعه‌ای از ریل‌های خاص زبانه‌های سوزن، صفحات اتصال، قطعات ریخته‌گری یا فورج شده، انواع تراورس‌ها و… اطلاق می‌شود که در خطوط و ایستگاه‌های راه‌آهن به منظور تعویض مسیر قطار مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان تغییر از یک مسیر به مسیر دیگر را در تقاطع‌ها فراهم می‌سازد.

ریل‌های سوزن برای سال‌های طولانی از خارج ازکشور تامین می‌گردید که علاوه بر ارزبری زیاد، موجب وابستگی به کشورهای دیگر نیز شده بود. در این شرکت همچنین طراحی و تولید سوزن ریل ۶۰E1A1 که دارای پیچیدگی‌های خاص در طراحی و تولید است، در دستور کار قرار گرفت.

وی در ادامه به برخی مشکلات اشاره کرد و گفت: یکی از موارد مهم تامین مواداولیه مورد نیاز خط تولید با کیفیت مصوب در دستورالعمل‌های کارخانه و همچنین کمیت مورد تقاضا با توجه به برنامه تولید می‌باشد که با توجه به شرایطی که طی سال‌های اخیر جهت تامین مواداولیه مورد نیاز وجود داشته موجب ایجاد مشکلات و محدودیت‌هایی در خط تولید گردیده است.

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان افزود: در شرایط فعلی که کشور درگیر تبعات ناشی از تحریم‌های اعمال شده می‌باشد، اهتمام مدیران فعال در زنجیره تولید فولاد (از معادن سنگ‌آهن تا نوردکاران) و نگاه جامع‌نگر آنها می‌تواند به خنثی نمودن آثار تحریم و بهبود شرایط اقتصادی کشور و ذینفعان مستقیم و غیرمستقیم این صنایع منجر شود. نگاه جزیره‌ای و دستیابی به سودهای مقطعی هر واحد که می‌تواند منجر به وارد شدن لطمه به صنایع پایین‌دستی گردد، قطعاً در راستای اهداف کلان کشور نخواهد بود. همچنین در این شرایط لازم است کلیه پرسنل در جهت اهداف سازمان‌ها با تولید برنامه‌ای و دستیابی به ظرفیت اقتصادی واحدها و با کاهش هزینه تمام شده و افزایش بهره‌وری با تمام توان اقدام نمایند.