شرکت باما؛ هفتاد سال افتخارآفرینی و سودآوری از دل زمین
شرکت باما؛ هفتاد سال افتخارآفرینی و سودآوری از دل زمین
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت باما (سهامی عام ) مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ در محل دانشگاه شهيد بهشتي - مرکز همايش‌ها تشکیل گردید. 

 

اقتصادوبیمه ؛

 

مهندس محمدرضا آزادی از مدیران رزومه دار و خوشفکر صنعت و بازار سرمایه کشورمان می باشد که پیشتر در شرکت های کالسیمین، سولژیران و چندین شرکت بزرگ دیگر کانی و … منشاء تحولات و اثرگذاری ویژه بوده است.

 

این مدیر جهادی و تحول خواه اکنون در مقام سکانداری باما با تدوین برنامه های مدون کوتاه مدت- میان مدت و بلندمدت و البته عملیاتی ساختن آنها توانسته نقش خوش یک مدیریت نو در شرکت هفتادساله باما مصمم بر این است تا نقطه عطفی را در تاریخ عملکرد شرکت رقم بزند.

 

شرکت باما با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت یکی از معدود تولید کنندگان کنسانتره سرب و روی در ایران می باشد که تمامی مراحل تولید از اکتشاف و استخراج تا فلوتاسیون و کلسیناسیون بدست کارکنان در یک مجتمع عظیم معدنی و صنعتی به وسعت حدود چهار هزار هکتار انجام می گیرد.شرکت باما به عنوان سازمانی پیشرو در اکتشاف، استخراج و فراوری کنسانتره سرب و روی در ایران به پشتوانه سال ها تجربه اجرایی و اندوخته های علمی و عملی همواره در تلاش ارتقا رضایت مشتریان و ذینفعان در کلیه جنبه ها بوده است.

 

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت باما (سهامی عام ) مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ در محل دانشگاه شهيد بهشتي – مرکز همايش‌ها تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۵۵/۰۹ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای علي احمدي نيري بود، که جنابان سيد فرهنگ حسيني و رضا طاهرخاني در مقام نظار اول و دوم و آقای حسن اسلامي قانع به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

 

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده 129 با تقسیم سود 34 ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

 

شرکت باما یکی از صادرکنندگان کنسانتره روی و سرب و شمش روی به خارج از کشور بوده و به لحاظ کیفیت محصولات قابل قیاس با مشابه خارجی است. استراتژی شرکت، توسعه اکتشافات، استخراج، فراوری  و افزایش طرفیت با اجرای طرح های بازسازی و توسعه در این شرکت و شرکت های تابعه است.

 

امروزه معدن باما ۲۵ سال ذخیره دارد، باطله ای که از دو دهه قبل وجود دارد از عیار معدن امروز بیشتر است.

 

در این شرکت زنجیره پیوسته از ابتدایی ترین اقدامات معادن تا تولید نهایی در سیستم زنجیره شرکت وجود داشته و انجام می شود.

 

مدیرعامل شرکت باما در مجمع سالانه شرکت با اعلام اینکه از جمله ریسک های شرکت نوسان عیار خاک معدنی در معادن موجود، تغییرات پر نوسان در قیمت جهانی و تاثیر مباحث بین المللی در روابط تجاری ایران و نوسانات نرخ ارز است افزود: با تلاش فراوان تولید شرکت همانند سال قبل در شرکت اصلی و اکثر شرکت ها حفظ شده است لکن فروش شرکت اصلی با توجه به محدودیت ها به صورت یکنواخت انجام نمی‌شود و همواره مدیریت سعی نموده که در بهترین زمان تصمیم در خصوص فروش اتخاذ شود.

 

وی خاطرنشان ساخت که: ماده معدنی پس از استخراج دو سه مرحله را طی میکند و تولید روی شرکت بیش از سرب است اما ممکن است تغییراتی اتخاذ شود تا میزان سرب نیز افزایش یابد. به گفته وی بخشی از سولفور روی را به شرکت هایی میدهیم و آنان به صورت کارمزد به شمش روی تبدیل میکنند و به ما تحویل میدهند.

 

مهندس اسلامی با تبیین اینکه مواد معدنی که برای شرکت استفاده میشود اغلب از خود شرکت است و بخشی از آن از بورس کالا خریداری می‌شود افزود: در اواخر بهار همین امسال پروانه معدن را بعد از ۳ سال فعالیت به صورت ۲۵ ساله تمدید کردیم. که بر همین اساس و طبق پروانه شرکت ۲۵ سال ذخیره دارد و اقدامات اکتشافی به جد پیگیری می‌شود و در سال اینده نیز ذخایر جدیدی اکتشاف می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت همچنین با تصریح اینکه: معدن صاحب دیوان، متعلق به شرکت سرزمین جلگه های آسمانی می باشد که شرکت باما مالک 30 درصدی آن است افزود: که این معدن پروانه بهره برداری خود را با ذخیره حدود 70 میلیون تن اخذ کرده است.

 

بنا به اعلام مهندس اسلامی، شرکت کانی کربن طبس نیز به عنوان یکی از شرکت های تابعه افزایش ذخیره داشته و تکلیف مشخص شده این شرکت افزایش تولید می باشد. به گفته وی معدن ذغال سنگ روباز این شرکت جز مزایای شرکت است.

مدیرعامل شرکت در بخش پایانی گزارش خود با تبیین اینکه یکی از چالش های شرکت، افزایش یکباره هزینه گاز و برق است که زیربنای کار معادن است خاطر نشان ساخت که از جمله برنامه آتی شرکت، حفظ صادرات علیرغم مشکلات بوده و این مهم جزو برنامه های اصلی و حایز اهمیت شرکت است.

 

در ادامه مجمع مهندس سید فرهنگ حسینی، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی امیر و عضو هیئت مدیره باما در خصوص عرضه اولیه کانی کربن طبس به ارائه توضیحات پرداخت و اظهار داشت :  شرکت باما اگر سال ۹۹ این شرکت را با تولید کمتر عرضه اولیه میکرد و امسال به ۳۰۰ هزار تن می رسید سهامدار ضرر میکرد و ما به نوعی جلوی ضرر را گرفتیم.

 

به گفته وی در شرایط فعلی نگاه عرضه متفاوت است وp/e   بازار ۷ است و میگویند با p/e  ۵ عرضه کنید و ما در جهت رعایت صرفه و صلاح سهامداران و ذینفعان به سوی بهبود شرایط به سمت طرح توسعه حرکت کردیم.

 

فرهنگ حسینی همچنین تاکید کرد که در شرایطی که فشار روی عرضه وجود دارد و قیمت گذاری ها بسیار پایین است چرا باید عرضه کنیم که باعث ضرر و زیان برای مجموعه گردد وی پیرامون شرکت کانی کربن هم خاطرنشان کرد که به دنبال اخذ افزایش ظرفیت در کانی کربن هستیم. شایان ذکر است در حالی که بازده 10 ساله دلار در کشورمان 1200 درصد و بازده 10 ساله بورس اوراق بهادار 5000 درصد بوده است شرکت باما در طی بازه زمانی 10 ساله بیش از 9000 درصد بازدهی برای سهامداران و ذینفعان خود داشته است و با آمدن مدیریت جدید مهندس آزادی که مدیری مدبر و بازارشناس می باشد این روند در مسیری صعودی استمرار خواهد یافت.

 

پروانه کانی کربن باید به ۳۰۰ هزار تن افزایش پیدا کند تا بتواند عرضه اولیه شود.

 

ارائه توضیحات کامل و گزارش مبسوط از فعالیت شرکت اصلی و شرکت های تابعه ، اعلام اینکه بنا به تصمیم هیات مدیره در تمام مقطع سال مالی گذشته در بهترین زمان بهترین فروش با بالاترین قیمت صورت پذیرفته تا منافع شرکت لحاظ شود، رعایت دقیق الزامات زیست محیطی توسط شرکت با توجه به فاصله 50 کیلومتری آن با شهر اصفهان که منتج به شناخته شدن شرکت به عنوان صنعت سبز گردید. اعلام رای دادگاه اولیه مبنی بر تایید 28 هکتار زمین متعلق به مجموعه باما که مورد اعتراض منابع طبیعی قرار گرفته و پروژه به دادگاه تجدید نظر رفته است، اهتمام ویزه مدیران به امر صادرات در سال مالی گذشته و سال آتی با توجه به تمام معضلات مربوط به فروش خارجی اعم از تداوم تحریم ها- نوسانات ارزی و … ، اعلام افزایش سرسام آور قیمت های حاصل انرزی و مواد فادیه و هزینه های کارگری که سال سختی را برای مجموعه رقم زد، انتخاب مهندس اسلامی به عنوان مدیرعامل شرکت سرزمین جلگه ای آسمانی، اعلام بیش از 17 برابر شدن اکتشافات، عرضه اولیه شرکت های تابعه در سال پیش رو، بهره برداری از معدن صاحب دیوان، اعلام نام مهندس محمدرضا آزادی که از مدیران محقق و برنامه محور و رزومه دار کشورمان در صنعت می باشد به عنوان مدیرعامل جدید کالسیمین که موجی از خوشحالی را بین سهامداران ایجاد کرد، تایید حسابهای شفاف و کلین جناب یحیی آبادی معمار مالیه پاکدست مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، تبیین اینکه خوراک شرکت از معادن زیرزمینی خود باما و از معدن انگوران که خاکی پرعیار بوده و از بورس کالا خریداری می شود و نهایت همکاری و تعامل جناب عابدینی و بحرینی از مسئولین شرکت با اصحاب رسانه و خبرنگاران برای پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

پیام هیات­ مدیره

 

این گزارش، دستاورد تجربه و توانمندی کارکنان متعهدی بوده، که توانسته‌اند با تلاش روزافزون مجموعه‌ای با بیش از 7 دهه قدمت را همچنان به‌عنوان یکی از معادن و صنایع تولیدی مطرح در کشور معرفی نمایند.

 

مدیران و کارکنان شرکت به‌صورت یک بدنه واحد موفق به اداره و اجرای کلیه امور و مراحل شامل اكتشافات، طراحی، استخراج، ساخت، تعمير، نگهداري ، تولید و فروش گردیده‌اند و تداوم پیشرفت و ارتقای سطح کیفیت همچنان در دستور کار قرار دارد.

 

در سال گذشته ضمن اجرای برنامه عملیاتی، نسبت به اجرای بازسازی خطوط تولید (بازسازی آسیاها، سنگ شکن و راه اندازی تجهیزات کارخانه اسپیرال)،شروع عملیات معدنکاری در زون 3 معدن رومرمر، ساخت و راه اندازی خط فلوتاسیون سیار برای معادن خارج ازشرکت، اجرای پروژه های زیست محیطی و بهداشتی و خرید بخشی از سهام شرکت پویازرکان آق دره و اجرای برنامه های اکتشافی در شرکت سرزمین جلگه های اسمانی – با مسئولیت محدود (از شرکت های تابعه) و همچنین شرکت در سرمایه گذاری شرکت کیمیا فرآن به میزان 49 درصد (باما 17 درصد و شرکت ذوب روی اصفهان 32 درصد) اقدام گردید و امید است در سال پیش رو این شرکت برنامه تولید و برنامه‌های توسعه خود و شرکت‌های تابعه را اجرا نماید.

 

هیات­مدیره با توجه به شرایط خاص موثر بر فعالیت های شرکت (مباحث بین المللی) و تاثیر مستقیم بر بازار فروش شرکت، خود را مکلف به برنامه‌ریزی صحیح جهت حفظ و توسعه سهم بازار و حضور در بازارهای هدف دانسته و تمام تلاش خود را در این راستا به کار می‌گیرد.

 

امید است تداوم حمایت‌های بی‌دریغ شما همچنان موجب دلگرمی و انسجام هر چه بیشتر ما در سال پيش رو گردد.

 

وضعيت و تحولات صنعت در سال مورد گزارش:

 

–        ثابت بودن ميانگين نرخ برابري ارز نسبت به ميانگين سال 1399( افزايش 3 درصد)

 

–         افزايش تورم و افزايش هزينه ها براي سال 1400( طبق اعلام مركز آمار ايران 2/40 درصد)

 

–        كاهش متوسط نرخ بازار جهاني براي روي به ميزان 34 درصد و براي سرب به ميزان 22 درصد در سال 1400 نسبت به متوسط سال 1399

 

جایگاه شرکت در صنعت

 

شركت باما اولين توليدكننده كنسانتره سولفور روي و سرب در كشور و بزرگترين معدن روي و سرب در استان اصفهان مي باشد. شركت باما در بين شركت هاي فعال در اين صنعت با حجم فروش معادل 7634 ميليارد ريال در رده دوم قرار دارد.

 

استراتژی شرکت

 

توسعه فرآيند اكتشاف، استخراج، فرآوري و افزايش ظرفيت با اجراي طرح هاي بازسازي و توسعه در اين شركت و شركتهاي تابعه

 

برنامه های آینده شرکت

 

–        حفظ صادرات با توجه به مباحث بین المللی

 

–        برنامه ریزی مستمر جهت شناسایی و بکارگیری استراتژی های مناسب سرمایه گذاری

 

–        استقرار سیستم های یکپارچه و استفاده از کابل نوری و اصلاح سرورها و سیستم ها

 

–        سرمایه گذاری در جهت کاهش عوارض زیست محیطی

 

–        حفظ وضعیت بهره برداری از معادن با تکمیل عملیات اکتشافی

 

–        شروع استخراج از زون سه معدن رومرمر

 

–        اصلاح ساختار شرکت و شرکت های فرعی و بهبود وضعیت پرتفوی

 

–        حفظ میزان تولید سولفور با توجه به محدودیت تامین مواد معدنی

 

–        تداوم عملیات اکتشاف درمحدوده های متعلق به شرکت و گسترش آن در خارج از شرکت

 

–        خرید تجهیزات تولید و معادن

 

–        ورود تولید جدید در سبد تولیدات گروه (یا تامین مواد مصرفی با صرفه بیشتر)

 

–        اصلاح ساختار نیروی انسانی شرکت