« درازی » تا پایان سال ۲۰۰ میلیارد تومان سود محقق می کند
« درازی » تا پایان سال ۲۰۰ میلیارد تومان سود محقق می کند
افزایش فروش سالانه ۴ هزار به ۶ هزار میلیارد تومان و سود ۲۰۰ میلیاردی در پخش رازی محقق می‌شود.

شرکت پخش رازی به‌عنوان دومین مجموعه بزرگ پخش دارویی ایران در سال ۱۳۶۳ تاسیس شد. این مجموعه با ارائه خدمات در ۲۰ استان کشور و استفاده از توانمندی بیش از هزار نفر پرسنل مجرب سهم ده درصدی از بازار توزیع دارو را در کشور بر عهده دارد.

مدیران شرکت پخش رازی با توجه به قدمت شرکت، سعی در افزایش خدمات و ارتقای شاخص‌های مالی این مجموعه داشته‌اند، مجموع اقدامات و امکانات ذکر شده خبر از افق‌های روشن برای شرکت پخش رازی می‌دهد. فرصتی فراهم شد در خصوص اعلام برخی برنامه‌های شرکت پخش رازی، بیان چالش‌ها و مسایل مرتبط با صنعت پخش دارو نظرات ارسلان کاظم‌پور، مدیر عامل شرکت پخش رازی را جویا شویم.

پخش رازی در شرایط کنونی چه وضعیتی دارد؟

این شرکت با مجهزترین ناوگان حمل و نقل و شبکه مویرگی توزیع دارو، توانسته در اکثر مراکز کشور حتی در دورترین نقاط ایران خدمات ارائه دهد. همچنین در حال حاضر برای ۱۲ هزار داروخانه در سراسر ایران دارو تهیه می‌کند و اکثر داروخانه‌های خصوصی، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و سایر مراکز درمانی در سطح کشور، تحت پوشش خدمات شرکت پخش رازی قرار دارند. بر این اساس در سال ۱۳۹۹ شرکت چهار هزارمیلیارد تومان فروش داشته است و در سال ۱۴۰۰ برنامه فروش ۶ هزار میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون بخش قابل توجه آن محقق شده است.

روند سودآوری شرکت تا پایان سال جاری را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

برای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای که پیش‌بینی کرده‌ایم تحقق سود ۱۷۰ میلیارد تومانی است. البته در ۷ ماه گذشته بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان از سود پیش‌بینی شده محقق شد. همچنین در ۵ ماه پیش رو تا پایان سال به طور یقین، این رقم به ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

سهم فروش شرکت، نسبت به سال گذشته چه تغییری داشت؟

سال گذشته با ۴ هزار میلیارد تومان فروش سهم ۱۰ درصدی توزیع دارویی را در اختیار داشتیم، اما امسال با افزایش رقم فروش به ۶ هزار میلیارد تومان، این عدد به حدود ۱۲ درصد خواهد رسید.

بحران کرونا چه آثار مثبت و منفی بر درآمد شرکت ایجاد کرد؟

بیماری منحوس کرونا، بر روی بازار فروش ما تأثیر منفی گذاشت. چرا که اکثردرمانگاه‌ها و مطب‌های خصوصی از جمله کلینک‌های عمل‌های زیبایی و سایر بیمارستان‌ها، به نوعی تحت تأثیر تبعات کرونا قرار گرفتند. اگرچه کرونا بر روی پخش دارویی غیرکرونایی تأثیر منفی داشت، اما از طرف دیگر توانستیم به وظیفه اصلی خودمان عمل و بیشترین داروی کرونایی را در سطح کشور توزیع کنیم. بر این اساس در پیک پنجم کرونا، توزیع بیشترین داروهای ضد کرونایی از جمله رمدیسیویر و سایر داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی در سطح کشور توسط شرکت پخش رازی صورت گرفت که توانستیم به بخشی از وظایف خودمان در قبال هم میهنان عمل کنیم.

عمده‌ترین چالش‌های شرکت‌های دارویی چه مواردی هستند؟

مهمترین چالشی که صنعت دارو با آن مواجه بوده مسئله تأمین ارز مورد نیاز برای تأمین دارو است. از آنجاکه بیشتر مواد اولیه داروهای تولیدی در کشور وارد می‌شوند، نیازمند تأمین ارز می‌باشد. البته در این چند وقت اخیر طرح‌ها و پیشنهادهایی مبنی بر حذف ارز دولتی برای واردات و تولید دارو در کشور ارائه و مطرح می‌شود که در صورت تحقق آنها که قرار است ارز دولتی برای واردات مواد اولیه داروها حذف شود که می‌تواند برای بسیاری از محصولات دارویی ایجاد مشکل کند. در صورتی که مواد اولیه با ارز آزاد یا ارز نیمایی وارد کشور شوند، قطعا ما شاهد افزایش قابل ملاحظه قیمت‌ها خواهیم بود. همچنین با تحقق این مسئله، قیمت تمام شده دارو افزایش یافته که در نهایت روی مصرف کننده و توان خرید مردم برای تهیه دارو تأثیر می‌گذارد. در چنین شرایطی، نقش شرکت‌های ارائه کننده خدمات بیمه درمانی در جهت کاهش فشار بر مصرف کنندگان، بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

 

 

صنعت دارو چه میزان به ارز ۴۲۰۰۰ ریالی وابسته است؟

دو گروه دارو برای فروش داریم. یکی داروهایی که در داخل کشور تولید شده و دیگری داروهای وارداتی و فوریتی بوده که وارداتشان بیشتر با ارز دولتی صورت می‌گیرد. البته داروهای تولید داخل هم قسمت عمده‌ای از مواد اولیه اش وارداتی و بخشی هم در داخل کشور تولید می‌شوند. در نتیجه تقریباً ۷۰ درصد مواد اولیه یا داروهای فوریتی، وابسته به ارز دولتی ۴۲۰۰۰ ریالی هستند.

بیشتر منافع شرکت‌های دارویی با چه ارزی تأمین می‌شود؟

به طور یقین با ارز ۴۲۰۰۰ ریالی نیاز شرکت‌ها تأمین شود، شرایط مناسب تری برای تولید و توزیع در کشور فراهم خواهد شد هر چند باید توجه داشت که اختصاص ارز ترجیحی (مرجع) در بلند مدت به ساختارهای صنعت آسیب خواهد زد. بنابراین باید راهکار بهینه درخصوص نرخ ارز اتخاذ شود که براساس آن تولید و مصرف از شرایط مناسبی برخوردار شوند و تبعات منفی اختصاص ارز با نرخ مرجع یا با نرخ نیمایی کاهش یابد.

در خصوص روند قیمت‌گذاری دارو چه نظری دارید؟

قیمت دارو نسبت به سایر اقلام مصرفی در کشور از قیمت پایین تری برخوردار است. همچنین سرانه هزینه دارو در کشور عدد ناچیزی است. شاید اگر حساب کنید سرانه هزینه دارو در کشور مان زیر ۳۰۰ هزار تومان است که یعنی با جمعیت ۸۵ میلیونی و در نظر گرفتن رقم ۳۰۰ هزار تومان، عددی چشمگیری نمی‌شود. البته دولت تاکنون از صنعت دارو در بخش تولید و تأمین مواد اولیه حمایت کرده و همچنان هم حمایت می‌کند و شایسته است اینگونه حمایت‌ها ادامه یابد. اما حمایت‌های مذکور باید به‌گونه‌ای باشد که در بلند مدت امکان بازسازی، بهسازی و نصب خطوط جدید تولیدی در صنعت داروسازی کشور توأم با رعایت منافع کوتاه مدت مصرف کنندگان، فراهم شود.

با توجه به شرایط تورمی، نوسان نرخ ارز و هزینه‌های بسته بندی، برای مدیریت قیمت دارو چه برنامه‌ای دارید؟

قیمت دارو را سازمان غذا و دارو با توجه به شرایط تولید و نرخ ارز تخصیص یافته تعیین می‌کند. در واقع قیمت‌گذاری دارو براساس نظرات سه گانه سازمان غذا و دارو و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، شرکت‌های تولید کننده و برخی از سندیکاهای تولیدی انجام می‌شود و شرکت‌های پخش و توزیع کننده دارو دخل و تصرفی در نحوه قیمت‌گذاری دارو ندارند. البته برای افزایش سودآوری، افزایش سهم در توزیع و کاهش هزینه‌های اداری و مالی شرکت پخش رازی، راهکارهایی مدنظر هستند در چنین شرایطی امید داریم به سودآوری نرمال صنعت که حدود ۴ درصد دست پیدا کنیم.

در خصوص استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای ارتقای فعالیت‌های شرکت چه اقدامی داشته اید؟

شرکت در فرابورس پذیرفته و نماد «درازی» در کدال ثبت شده است. براین اساس ۱۳ درصد ازسهام شرکت پخش رازی برای عرضه در فرابورس پذیرفته شد. همچنین از ۲۶ تیر ماه سال جاری از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شدیم. که به نظر می‌آید با روند مطلوبی که شرکت در بحث فروش و سودآوری دارد، بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۰ شرکت پخش رازی با قیمت مناسب در فرابورس به ایرانیان عرضه کنیم.