تولد فرزند جدید «فارابی» در 50 سالگی
تولد فرزند جدید «فارابی» در 50 سالگی
هدیه «محمود فخرایی» به هاب پتروشیمی ایران/مجوز ساخت اقتصادی‌ترین طرح پتروشیمی صادر شد

به گزارش اقتصادوبیمه و به نقل از روابط عمومی پتروشیمی فارابی، این شرکت 50 ساله بخشی از تاریخ ماندگار صنعت 60 ساله پتروشیمی ایران است، پتروشیمی که دوران جنگ، سازندگی و تحریم را به چشم دید اما آتش‌سوزی عجیب تابستان 95 پتروشیمی «بوعلی» بیشترین خسارتی به مراتب بیشتر از جنگ و تحریم به این پتروشیمی تحمیل کرد.

 

آتش‌سوزی برج پارازایلین بوعلی، تولید را ماه‌ها در «فارابی» متوقف کرد و حتی زمانی‌که قرارداد تامین خوراک «ارتوزایلین» با پتروشیمی نوری بسته شد هم به دلیل سهمیه‌بندی عجیب خوراک ازسوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی منجر به احیای دوباره تولید در «فارابی» نشد اما این بابا بزرگ پتروشیمی ایران درست در پنجاه سالگی که مجتمع‌های دیگر برای همیشه تعطیل می‌شوند به دنبال عرضه یک محصول جدید و گران‌قیمت افتاده است.

 ماجرا از این قرار است که پس از انهدام بخشی از تاسیسات این پتروشیمی در دوران جنگ تحمیلی، سال‌هاست که «فیوماریک» به‌عنوان محصولی کلیدی وارد پساب صنعتی «فارابی» می‌شود که این عدم تولید هم منجر به کاهش سودآوری و هم زمینه‌ساز پرداخت خسارات چند صد میلیارد تومانی آلایندگی به محیط زیست شده است.

 

بر این اساس، با پیگیری مدیرعامل پتروشیمی «فارابی» مجوز ساخت طرح استحصال «فیوماریک» از پساب صنعتی صادر شده که ساخت این طرح دارای چند ویژگی از جمله نرخ 48 درصدی بازگشت سرمایه (بازگشت یکساله سرمایه‌گذاری 100 میلیارد تومانی)، تولید محصول جدید تنی 1500 دلاری بوده که منجر به خروج «فارابی» از لیست‌ شرکت‌های آلاینده پتروشیمی و حذف عوارض زیست محیطی این بابا بزرگ صنعت پتروشیمی می‌شود.

 

مجوز ساخت این طرح درحالی از سوی «تاپیکو» صادر شده که با بهره‌برداری قریب‌الوقوع طرح «پارازایلین» پتروشیمی بوعلی ضمن کاهش هزینه سنگین چند صد میلیارد تومانی لجستیک و انتقال خوراک از عسلویه، پتروشیمی «فارابی» را به حاشیه سود مطمئنی می‌رساند.

همزمان با مرور این تحولات در بابا بزرگ پتروشیمی، فراموش نکنیم، دی ۱۳۹۸ که «محمود فخرایی» به‌عنوان مدیرعامل «فارابی» منصوب شده بود این شرکت با شکست در پرونده «آلوارس» و محکومیت به پرداخت خسارت چند میلیون دلاری شده بود، ماه‌ها حقوق کارکنان از حساب پتروشیمی «فن‌آوران» پرداخت می‌شد، حساب‌های شرکت مسدود و خبری از تولید و صادرات هم نبود. امروز پس از شکوفایی تولید در «غدیر»، «فارابی» هم به مسیر «تولید و توسعه» بازگشته که در صورت آغاز ساخت «کلرآلکالی»، سبد موفقیت‌های مدیرعامل جوان تاپیکو هم در ماهشهر تکمیل خواهد شد…